• ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
  • کد خبر: 47566
  • readingTime: ۲ دقیقه
copper

قیمت هر تن فلز مس در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ به ۸ هزار و ۶۰۰ دلار نزدیک شد. حدود ۱۲ ماه قبل در آغاز سال ۲۰۲۳ موسسات تحقیقات بسیاری پیش‌بینی می‌کردند مس به مرز ۱۱ هزار دلار می‌رسد ولی سال طلایی فلز نارنجی سیاه به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت هر تن فلز مس در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ به ۸ هزار و ۶۰۰ دلار نزدیک شد ولی موفق به عبور از این سطح نشد تا سال ۲۰۲۳ را با قیمتی کمتر از ۸ هزار و ۶۰۰ دلار به پایان برساند. حدود ۱۲ ماه قبل در آغاز سال ۲۰۲۳ موسسات تحقیقات بسیاری پیش‌بینی می‌کردند مس به ۱۱ هزار دلار می‌رسد ولی سال طلایی فلز نارنجی سیاه به پایان رسید.

بالاترین قیمت مس در سال ۲۰۲۳ معادل ۹ هزار و ۴۳۰ دلار در ماه ژانویه بود و در مابقی ماه‌های سال حتی به کانال ۱۰ هزار دلار نزدیک نشد. در مقابل دو مرتبه کانال ۸ هزار دلار را از دست داد و تا ۷ هزار و ۹۰۰ دلار ریزشی شد.

سال طلایی فلز نارنجی سیاه شد

با آغاز سال میلادی۲۰۲۳ چینی‌ها رشد اقتصادی را حدود ۵ درصد تخمین زدند و به همین دلیل قیمت مس گارد صعودی گرفت. با این حال تقاضای ضعیف قیمت‌ها را نزولی کرد. در ماه چهارم و پنجم میلادی آمار گمرک چین از کاهش شدید واردات مس خبر می‌داد، ضمن اینکه رکود بخش مسکن چین نیز شرایط را برای بازار مس وخیم می‌کرد تا اینکه این اخبار منفی با از دست رفتن سطح ۹ هزار دلار در در بازار مس همراه بود. با این حال ذخیره محدود مس در انبارهای بورس فلزات لندن، بورس فلزات آمریکا و بازار آتی بندر شانگهای همچنان امید را برای افزایش قیمت مس زنده نگه‌ می‌داشت. با این حال داده‌های اقتصادی از شرایط وخیم اقتصاد چین، به عنوان بزرگترین واردکننده مس خبر می‌داد.

ورشکستگی اوگراند غول ساخت و ساز چینی تیرخلاص به مس بود تا قیمت‌ها در بازارهای جهانی خیلی سریع سطح ۸ هزار دلار را از دست بدهد. گزارش‌های مختلف مانند گزارش آژانس انرژی از شکاف شدید میان عرضه و تقاضای مس خبر می‌داد. موسسه سرمایه‌گذاری BMO در میانه سال با ارائه گزارشی اعلام کرد عرضه مس تا سال ۲۰۳۰ به هیچ‌عنوان پاسخ‌گوی سطح تقاضا نیست و برای ایجاد تعادل باید مصرف‌کنندگان، فلز آلومینیوم را جایگزین مس کنند ولی حتی این گزارش‌ها نیز مانعی از ریزش قیمت مس نشد. قیمت مس از ماه چهارم میلادی هرگز به سطح ۹ هزار دلار نیز بازنگشت در مقابل قیمت مس سطح ۷ هزار و ۹۰۰ دلار را نیز از دست نداد و ماه نوامبر از همین سطح صعودی شد.

پس از تصویب بسته‌های حمایتی جدید در دولت چین برای بخش مسکن و احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو قیمت مس در ماه‌های پایانی سال صعودی شد و تا ۸ هزار و ۶۰۰ دلار رسید کرد ولی از ماه سپتامبر موفق به شکست این سطح قیمتی نشده‌ است. حالا بار دیگر موسسات تحقیقاتی از احتمال صعود قیمت در در سال پیش‌رو می‌گویند. اینکه شاید سال ۲۰۲۴ به سال طلایی فلز نارنجی مبدل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =