تولید فولاد

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران گفت: ناکارآمدی‌های اجرایی دولت به دلیل سوء مدیریت، دست و پای واحدهای تولیدی فولاد را در حوزه برق و گاز بسته است.

به گزارش ایراسین، علی محمد ابوئی مهریزی در خصوص مصرف مازوت در کارخانجات فولادی اظهار کرد: مازوت یا گازوئیل را نمی‌توان سوخت جایگزینی در صنعت فولاد محسوب کرد؛ چرا که تنها خطوط نورد برای زمان اضطراری استفاده می‌کنند که البته میزان زیادی نیست.

وی افزود: در صنعت فولاد و سیمان خطوط احیا بیشترین مصرف گاز را دارند و جایگزینی مازوت به جای گاز، تنها در کارخانجات نوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که حدود کمتر از یک چهارم خط احیا به آن نیاز دارد.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران با اشاره به وضعیت گاز فولادسازان اظهار کرد: دولت ابتدا گاز صنایع را قطع می‌کند و در صورتی که قطعی‌ها جواب ندهد، لوله را می‌بندد که بر همین اساس، می‌توان گفت قطعی گاز کارخانجات بدون توافق و با اجبار صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: ناکارآمدی‌های اجرایی دولت به دلیل سوء مدیریت، دست و پای واحدهای تولیدی فولاد را در حوزه برق و گاز بسته است.

ابوئی مهریزی با بیان اینکه در حوزه نورد فولاد نرخ تمام شده محصولات بیشتر از قیمت صادراتی است، گفت: طبق آمار، امسال حدود ۲۰ درصد صادرات مقاطع کاهش پیدا کرده؛ چرا که در بازار داخلی محصولی مانند شمش در بازار داخلی ۴۹۵ دلار و در بازار خارجی ۴۷۰ دلار به فروش می‌رود. چنین عملکردی باعث جلوگیری از صادرات کالای نهایی می‌شود و این درحالیست که امسال در بخش کنسانتره سنگ آهن و گندله خام فروشی حدود ۸۰۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط، می‌توان گفت علت اصلی افزایش خام فروشی در کشور، دیپلماسی صادراتی است. بر همین اساس، ایران مواد خام خود را به سایر کشورها صادر کرد و این کشورها خود محصول نهایی فولاد را تولید کردند. در واقع آلودگی هوا و ضرر و زیان‌ها برای ما و بهره برداری در این حوزه برای سایر کشورها شده که به همین دلیل نیز صنایع داخلی در حال راکدشدن هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =