• ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
  • کد خبر: 47376
  • readingTime: ۲ دقیقه
گندله سازی فولاد مبارکه

افزایش قیمت گندله سنگ آهن در مقابل سقوط قیمتی کنسانتره سنگ‌آهن مهمترین اتفاق در معاملات این هفته از بورس کالا بود. فعالان بازار مدعی‌اند افزایش شدید قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی هنوز اثر مثبتی بر معاملات بورس کالا نداشته‌است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، افزایش قیمت گندله سنگ آهن در مقابل سقوط قیمتی کنسانتره سنگ‌آهن مهمترین اتفاق در معاملات این هفته از بورس کالا بود. فعالان بازار مدعی‌اند افزایش شدید قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی هنوز اثر مثبتی بر معاملات بورس کالا نداشته‌است. ضعف تقاضا در بورس کالا به خصوص در فصل تابستان و پاییز باعث شد قیمت‌ها در بیشتر معاملات نزولی باشد. البته عوارض صادرات کنسانتره و گندله دلیلی شد تا صادرات این دو توجیه اقتصادی نداشته باشد. عوارض صادرات کنسانتره و گندله سنگ آهن با رای دیوان عدالت اداری به ۲۰ درصد بازگشت و تا زمان اصلاح این عدد صادرات گندله و کنسانتره از ایران منطقی نیست. اخبار غیررسمی بسیاری پیرامون اصلاح عوارض توسط وزارت صمت در فضای مجازی منتشر می‌شد ولی تا زمان تصمیم گیری نهایی باید منتظر ماند.

گندله سنگ‌آهن

متوسط قیمت گندله سنگ‌آهن در آخرین معامله آذر ماه با افزایش حدود ۰.۷ درصدی به کیلویی ۴ هزار و ۶۵۵ تومان رسید. روند قیمتی گندله سنگ‌آهن از ۱۱ آذر ماه صعودی شد. پیش از آن قیمت گندله از محدوده ۴ هزار و ۸۱۶ تومان در آبان ماه تا ۴ هزار و ۵۵۶ تومان ریزشی شد ولی در سه معامله آخر آذر ماه موفق شد بخشی از ریزش قیمت آبان را جبران کند. صعود قیمت گندله در معامله این هفته در حالی اتفاق می‌افتد که قیمت گندله وارداتی چین به بیش از ۱۵۳ دلار به ازای هر تن رسیده‌است.

متوسط قیمت گندله سنگ آهن به قرار نمودار زیر است:

گندله و کنسانتره تحت تاثیر عوارض صادراتی

در معامله این هفته بورس کالا ۶۸۲ هزار تن گندله عرضه شد و ۴۱۷ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت. ضعف تقاضا به مشکل اصلی گندله طی سال جاری تبدیل شده‌است زیرا با وجود پتانسیل برای رشد قیمت ولی رکود حاکم بر بازار اجازه رشد قیمت گندله را نمی‌دهد.

کنسانتره سنگ‌آهن

متوسط قیمت کنسانتره سنگ آهن در آخرین معامله آذر ماه به سطح ۳ هزار و ۴۹۵ تومان سقوط کرد. متوسط قیمت کنسانتره از ۲۰ آبان ماه تا کنون بیش از ۳.۳ درصد کاهش یافته‌است و همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. این هفته کنسانتره با پایین‌ترین قیمت در طول ۶ ماه گذشته سقوط کرد درحالی‌که قیمت کنسانتره وارداتی چین به ۱۴۶ دلار به ازای هر تن رسیده‌است.

متوسط قیمت کنسانتره در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

گندله و کنسانتره تحت تاثیر عوارض صادراتی

در معاملات این هفته ۲۶۹ هزار تن کنسانتره در بورس کالا عرضه شد و تنها ۱۳۰ هزار تن از آنها مورد معامله قرار گرفت. طی سال جاری در بسیاری از معاملات کنسانتره سنگ آهن، کمتر از ۳۰ درصد از کنسانتره عرضه شده در بورس کالا معامله می‌شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =