• ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
  • کد خبر: 47358
  • readingTime: ۲ دقیقه
شیرینی یلدا

کمتر از چند روز تا شب یلدا باقی مانده ولی در بازار اصفهان تقاضا برای گز و شیرینی تغییر نکرده است. مسئولان اتحادیه گز و شیرینی اصفهان باوجود تماس‌های مکرر حاضر به گفت‌وگو نشدند ولی مشاهدات میدانی از ثبات قیمت‌ها در این بازار حکایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، براساس آخرین بررسی‌های میدانی از شیرینی فروشی‌های شهر برحسب کیفیت و درجه‌بندی حداقل قیمت هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی ۹۴ هزار تومان، شیرینی کشمشی ۱۰۰ هزار تومان، شیرینی زبان ۱۰۵ هزار تومان و شیرینی نارگیلی و گردویی ۱۱۸ هزار تومان است. قیمت هر کیلوگرم از انواع دیگر شیرینی‌های خشک باکیفیت درجه یک به بالاتر از ۱۲۰ هزار تومان می‌رسد. هر کیلوگرم شیرینی تر نیز در قنادی‌ها با قیمتی حدود ۱۳۵ تا ۱۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود و این بها برای کیک بین ۱۷۵ تا ۲۲۵ هزار تومان است. کیک‌های طرح انار و هندوانه ویژه شب یلدا نیز براساس وزن و کیفیت با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسد که قیمت مدل‌های کوچک معروف به کاپ کیکی‌ها از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود.

رئیس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران به تازگی از عدم کمبود شیرینی حتی مواد اولیه در آستانه آخرین شب پاییز خبر داد و طبق توضیحات این مقام در صنف قنادی و شیرینی‌فروشان، قیمت‌ها به صورت ناگهانی افزایش پیدا نمی‌کند زیرا مواد اولیه به وفور عرضه می‌شود. بررسی‌های میدانی نیز از ثبات نسبی قیمت شیرینی در آستانه یلدا حکایت می‌کند؛ به طوری‌که انواع شیرینی تر و خشک حدود دو سه ماه قبل افزایش قیمت داشتند و این روزها بدون تغییر با همان قیمت مصوب سه ماه قبل عرضه می‌شود. با این حال شماری از شیرینی‌فروشان اصفهانی از تغییر سلیقه مردم و کاهش تقاضا برای خرید شیرینی در آستانه شب یلدا می‌گویند؛ به صورتی‌که مشتریان طی دو سه سال اخیر به خرید یک یا دو کیلوگرم شیرینی خشک به ویژه دانمارکی و زبان به دلیل قیمت مناسب اکتفا می‌کنند. دراین میان بعضی از خانواده‌ها نیز خرید یک کاپ‌کیک طرح یلدایی را ترجیح می‌دهند.

بازار تلخ شیرینی‌ محبوب اصفهان

درحالی‌که کمتر از چند روز تا شب یلدا باقی مانده در بازار اصفهان تقاضا برای گز تغییر نکرده است و به تعبیر بسیاری از فعالان این صنف گویی بازار گز اصفهان شب یلدا ندارد. طی تماس‌های مکرر با مسئولان اتحادیه گز و شیرینی اصفهان، آن‌ها با ابراز ناراحتی درباره وضعیت بازار گز در آستانه شب یلدا، تمایلی به گفت‌وگو نداشتند. بااین حال فعالان بازار معتقدند قیمت گز بسیار بالاست و مردم خرید شیرینی‌های خشک با قیمت پایین‌تر را ترجیح می‌دهند. براساس بررسی‌های میدانی از بازار گز اصفهان در آخرین روزها پاییزی، گز لقمه مخلوط در بسته بندی ۲۰۰ گرمی به عنوان ارزان‌ترین نمونه گز بازار دست کم ۷۰ هزار تومان قیمت دارد و بهای گزهای باکیفیت‌تر نیز به بالاتر از ۱۰۰هزار تومان می‌رسد؛ برای مثال گز آردی ۱۸ درصد بادام در بسته بندی ۴۰۰ گرمی حدود ۱۱۵ هزار تومان، گز آردی ۲۸ درصد پسته ۴۵۰ گرمی ۲۱۰ هزار تومان، گز ۳۰ درصد مخلوط ۴۵۰ گرمی ممتاز ۳۰۰ هزار تومان و گز لقمه ۴۰ درصد پسته فوق ممتاز انگبینی ۴۰۰ گرمی ۵۲۰ هزارتومان قیمت دارد. در این میان برخی از تولیدکنندگان جهت کاهش قیمت‌ها به تولید گز بدون مغزیجات روی آورده‌اند که بسته ۲۵۰ گرمی آن حدود ۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =