• ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
  • کد خبر: 46961
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازار نفت

بازار انرژی در پاییز ۲۰۲۳ روزهای رکودی بسیاری را تجربه کرد. قیمت نفت ۷ هفته ریزشی بود و قیمت گاز فقط در طول یک ماه گذشته حدود ۲۰ درصد ریزش داشته است. کاهش قیمت‌ها در بازار انرژی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته گذشته ریزش قیمت نفت برای هفتمین هفته متوالی ادامه‌ داشت و حالا قیمت هر بشکه نفت برنت به ایستگاه ۷۵ دلار رسید. تقریبا ۳ ماه قبل وقتی هر بشکه نفت به ۹۴ دلار رسید برخی از احتمال نفت ۱۰۰ دلاری سخن گفتند ولی حالا نفت حمایت‌های قیمتی را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد و به دنبال آن بازار انرژی یکی از راکدترین پاییزهای تاریخ را تجربه می‌کند. هفته گذشته علاوه بر نفت، قیمت انواع گاز و بنزین نیز به شدت نزولی بود. نوسانات هفتگی در بازار انرژی به قرار نمودار زیر است:

بازار انرژی در رکود مطلق

با ریزش‌های هفته قبل حالا انواع انرژی به خصوص نفت به قیمت‌های جذابی نزدیک شده‌اند. قیمت نفت در نزدیکی کف ۷۳ دلار قرار دارد و اگر تولیدکنندگان موفق به حفظ این محدوده قیمتی نشوند احتمال ادامه ریزش نفت تا کانال ۶۰ دلار یا حتی اعدادی کمتر از این نیز وجود دارد.

بازار انرژی در رکود مطلق

انتظار برای افزایش عرضه نفت در کنار عدم توافق میان اعضای اوپک پلاس چشم‌انداز قیمتی نفت را منفی کرده‌ است. برخی از تحلیل‌گران از احتمال سقوط قیمت نفت تا کانال ۵۰ دلار می‌گویند. از طرفی ریزش قیمت انواع گاز به خصوص در اروپا پاییز بازار انرژی را قرمز کرده است. قیمت گاز در اروپا و آمریکا نیز برای چندمین هفته متوالی ریزشی شد.

هفته گذشته قیمت گاز طبیعی در آمریکا ۹.۵۱ درصد کاهش یافت. در اروپا نیز قیمت گاز ۱۱.۲۶ درصد ریخت و به ۳۸ یورو در مگاوات ساعت رسید. آمار نشان می‌دهد تا ۵ دسامبر ذخیره گاز در اتحادیه اروپا به ۹۲.۷ درصد رسیده‌ است. در کنار ظرفیت بالای مخازن گاز، انتظار برای افزایش دما و پاییز و زمستان گرم با کاهش تقاضا و ریزش قیمت گاز همراه شد. دمای هوا در پاییز امسال بالا بود و همین مسئله تقاضا برای گاز را کاهش داد.

اگرچه در ابتدای فصل پاییز مسائلی مانند موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه قیمت گاز را افزایشی کرد ولی عطش گاز برای افزایش قیمت خیلی زود فروکش کرد. با این شرایط نفت و گاز بخش عمده‌ای از قیمت خود طی ماه‌های گذشته را از دست دادند. قیمت گاز در اروپا طی یک ماه گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش یافت البته تحلیلگران عقیده دارند هرگونه افت دما در ماه‌های پیش‌رو به خصوص ژانویه با افزایش شدید قیمت گاز همراه خواهد بود. همین ریسک در مورد بازار نفت خام نیز مطرح می‌شود. رویترز در این‌باره نوشت اگر اوپک‌پلاس موفق به توافق برای کاهش تولید نفت شود باید منتظر بازگشت قیمت نفت به کانال بالاتر از ۸۰ دلار باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =