روزبه شریعتی

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: اتفاق خوش یمنی برای بازار سرمایه با تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ شرکت‌های بورسی رقم خواهد خورد و اگر این تجدید ارزیابی به جدیت از سمت گروه و هلدینگ‌ها آغاز شود، بازار سبک جدیدی را تجربه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار سرمایه پس از هشت روز صعودی متوالی، در آخرین روز کاری هفته گذشته با افت ۵۴۵۲ واحدی مواجه شد تا شاخص کل به رقم دو میلیون و ۱۷۱ هزار واحد بازگردد. افتی که اهالی بازار سرمایه آن را به استراحت بازار تعبیر می‌کنند و مدعی‌اند افراد زیادی در ایستگاه خرید سهام مختلف ایستاده‌اند زیرا اقبال به بازار سرمایه بازگشته و باید منتظر سبزپوشی بازار بود. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بورس به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اتفاق خوش یمنی برای بازار سرمایه رقم خورده که متولی این اتفاق سازمان بورس است و باید از سازمان بابت ارسال دعوت‌نامه به تمامی مدیران هلدینگ و شرکت‌های بزرگ بورسی جهت هم‌اندیشی در راستای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها تشکر کرد.

وی ادامه می‌دهد: سالیان سال بابت تجدید ارزیابی‌ها اعتراضات زیادی وجود داشت و همواره اهالی تحلیل‌گر بازار یک سوال را مطرح می‌کردند و آن اینکه چرا باید قیمت دارایی شرکت‌ها به ارزش دفتری باشد درحالی‌که میانگین تورم در کشور ما ۲۰ درصد در سال است؟

از نگاه این کارشناس بازار سرمایه تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها در قدم نخست سبب شفافیت بازار برای سهام‌دار و تحلیل‌گر می‌شود زیرا اهالی بازار سرمایه به راحتی به ارزش هر سهم پی خواهند برد و اطلاعات مالی شرکت‌ها به روز خواهد شد. شریعتی دراین‌باره توضیح می‌دهد: مدیری که ارزش دارایی شرکت او به‌روز شود، بابت بازده خود نمی‌تواند مانور دهد. بارها مشاهده شده از سوی مدیران شرکت‌ و هدلینگ‌ها که بازده آن‌ها نسبت به دارایی‌شان خیلی خوب است تاجایی‌که بازده خود را با کشورهای اقتصاد برتر جهان مقایسه کرده و روی این مسئله افتخار می‌کنند. درحالی که وقتی ارزش دارایی شما متعلق به ۲۰ سال قبل است ولی فروش‌تان با شرایط ارزی روز رقم می‌خورد، در چنینی شرایطی بازده بالا امری طبیعی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عدم تمایل اکثر مدیران به تجدید ارزیابی دارایی، بیان می‌دارد: هنگامی‌ که ارزش‌گذاری دارایی شما متعلق به زمانی است که برفرض دلار ۷۰۰ تومان بوده ولی اکنون شما با دلار حوالی ۴۰ هزار تومان محصول خود را می‌فروشید، طبیعی خواهد بود که بازده به شدت بالایی را ثبت کنید. طی سالیان سال اکثر مدیران هلدینگ‌ها تمایل به به‌روزرسانی دارایی‌های خود نداشته‌اند زیرا زمانی که دارایی‌شان به‌روز شود؛ همه چیز عیان خواهد شد که بازده شرکت‌ها نسبت به دارایی‌شان بالا نیست و حتی شاهد بازده منفی خواهیم بود؛ به‌عبارتی بهره‌وری و کارایی در آن سیستم وجود ندارد.

طبق توضیحات شریعتی براساس یک اصل مدیریتی، مدیر قوی باید با دارایی‌های به‌روز خود بازده بالا بسازد.

افزایش هزینه استهلاک با تجدید ارزیابی‌ها

در این میان شماری از مدیران مدعی‌اند اگر ارزش ساختمان، تجهیزات یا ماشین‌آلات خود را به‌روز کنند، هزینه استهلاک آن‌ها به شدت افزایش می‌یابد و شرکت با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه با تایید این مسئله می‌گوید: این حرف تاحدودی درست است ولی توجیه خوبی نیست زیرا دارایی یک شرکت اعم از زمین و ساختمان، تجهیزات، ماشین آلات و... باید به‌روز باشد. هزینه استهلاک، هزینه‌ای است که پول از شرکت خارج نمی‌شود و در شرکت برای به روزرسانی ماشین‌آلات و تجهیزات باقی خواهد ماند تا بتوان بازدهی مستمر داشت.

از نگاه شریعتی انتظار ارائه جزئیات کامل برای تجدید ارزیابی‌ها وجود ندارد و چنین انتظاری بسیار رویایی به حساب می‌آید، وی خاطرنشان می‌کند: ما انتظار داریم هلدینگ و شرکت‌های بزرگ مثل زیرمجموعه‌های شستا، صندوق بازنشستگی کشوری، هلدینگ فلزات و امثال آن ارزش دارایی‌های خود را از طبقه سرمایه‌گذاری بلند مدت بورسی و غیربورسی به‌روز کنند. درواقع دارایی‌های بدون استهلاک مانند زمین بروزرسانی شود تا سرمایه گذار نسبت به اینکه این شرکت چقدر می‌ارزد، اشراف کامل پیدا کند.

آثار مثبت تجدید ارزیابی بر روند بازار سرمایه

شریعتی با اشاره به آثار مثبت تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌های بورسی بر روند بازار سرمایه، توضیح می‌دهد: زمانی که قیمت سهام یک شرکت واقعی شود، بازار قادر به قیمت‌گذاری درست خواهد بود تا سرمایه‌گذاران متوجه ارزش ذاتی شرکت با قیمت معاملات روز آن بشود. پیش‌تر بازار توان قیمت‌گذاری درست را نداشت. بنابراین تجدید ارزیابی‌ها اتفاق خوبی است که ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و پویایی را برای بورس به ارمغان می‌آورد.

شریعتی اضافه می‌کند: علاوه بر قیمت‌گذاری درست بازار، هنگامی‌که تعداد سهام یک شرکت افزایش یابد و ارزش آن به‌روز شود، اصطلاحا قیمت آن رقیق شده و این قیمت رقیق بازار را خوش معامله‌تر می‌کند؛ به‌بیان ساده‌ فاصله بین قیمت‌ خرید و فروش کاهش می‌یابد و این اتفاق به نفع بازار است.

در انتها این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: درمجموع من فکر می‌کنم اگر تجدید ارزیابی دارایی‌ها به جدیت از سمت گروه و هلدینگ‌ها آغاز شود، بازار سبک جدیدی را تجربه خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =