صادرات فولاد

صادرات آهن و فولاد ایران در طول ۸ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به ۸.۱ میلیون تن رسید. گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این‌باره نشان می‌دهد صادرات کنسانتره در بازه زمانی مورد بررسی ۷۶۰ درصد رشد کرد ولی صادرات ورق سرد بیش از ۶۴ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صادرات آهن و فولاد ایران در طول ۸ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به ۸.۱ میلیون تن رسید. گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این‌باره نشان می‌دهد در بخش‌های بسیاری افزایش صادرات و در مقابل در بعضی از بخش‌ها صادرات محصولات فولادی کاهش چشم‌گیری داشته‌ است. وضعیت کلی صادرات آهن و فولاد ایران در طول ۸ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به قرار نمودار زیر است:

کارنامه صادرات زنجیره فولاد در ۸ ماه نخست سال

صادرات مقاطع طویل فولادی در ۸ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرد ولی صادرات مقاطع تخت فولادی ۱۱.۳۰ درصد رشد کرد. در مجموع صادراتی محصولات فولادی در ۸ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۳ درصد افزایش یافت. این میزان صادرات از نظر ارزش دلاری با کاهش ۹.۴ درصدی به ۱ میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار رسید. هشت ماه ابتدایی سال جاری ۹۵۳ میلیون دلار مقاطع طویل فولادی و ۱۹۲ میلیون دلار مقاطع تخت فولادی از کشور صادر شده است. صادرات ورق سرد در سال جاری بیشتر از سایر محصولات کاهش یافته‌ است. مقایسه صادرات محصولات فولادی به قرار نمودار زیر است:

کارنامه صادرات زنجیره فولاد در ۸ ماه نخست سال

صادرات تیرآهن در مدت مورد بررسی ۳۴ درصد رشد کرد، صادرات ورق گرم، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع نیز صعودی بود ولی صادرات میلگرد با کاهش ۵ درصدی مواجه شد در مقابل صادرات ورق پوشش‌دار بیش از ۳۶ درصد کاهش یافته‌ است. بیشترین کاهش صادرات محصولات فولادی مربوط به ورق سرد است. صادرات ورق سرد در ۸ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۶۴ درصد کاهش یافته است. در مقابل صادرات محصولات فولاد میانی ۷.۴ درصد رشد کرد. در این بخش بیلت، بلوم و اسلب قرار می‌گیرد. صادرات بیلت و بلوم در ۸ ماه اول سال جاری ۲ درصد کاهش ولی صادرات اسلب ۳۷.۶ درصد افزایش یافت. ارزش صادرات ورق سرد از ۱۲ میلیون دلار در ۸ ماه اول ۱۴۰۲ به ۴ میلیون دلار کاهش یافت. در نتیجه صادرات ورق سرد از نزر ارزش دلاری نیز بیش از ۶۶ درصد کاهش یافت ولی در سال جاری صادرات تیرآهن با افزایش ۱۷.۵ درصدی ۶۷ میلیون دلار رسید. در مقاطع تخت و طویل فولادی از نظر ارزش بیشترین میزان صادرات مربوط به میلگرد است. صادرات میلگرد در ۸ ماه اول سال ۱۴۰۲ با کاهش نزدیک به ۱۴ درصدی به ۸۰۸ میلیون دلار رسید.

در بخش پایانی گزارش انجمن تولید کنندگان فولاد ایران صادرات آهن‌اسفنجی، گندله سنگ‌آهن و کنسانتره سنگ‌آهن نسبت به مدت مشابه سال گذشته به شدت صعودی شده‌است. صادرات در این بخش به صورت نمودار زیر است:

کارنامه صادرات زنجیره فولاد در ۸ ماه نخست سال

صادرات کنسانتره سنگ‌آهن در طول ۸ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۶۰ درصد افزایش پیدا کرد و از ۵۱۶ هزار تن به ۴ هزار و ۴۴۲ هزار تن رسید. در معاملات سال جاری بورس کالا بازار کنسانتره در رکود کامل بود و گاهی حتی ۵۰ درصد از میزان عرضه معامله‌ می‌شد ولی در بازارهای صادراتی شرایط رو به رشدی دارد. صادرات گندله سنگ‌آهن و آهن اسفنجی نیز در بازه مورد بررسی بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده‌ است. صادرات این ۳ کالا از نظر ارزش نیز رشد بالایی داشت. ارزش صادرات کنسانتره در ۸ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۵۴۴ درصدی به ۳۹۳ میلیون دلار رسید. ارزش صادرات گندله و آهن اسفنجی نیز به ترتیب با رشد ۶۳.۹ و ۱۵۳.۷ درصدی به ۶۲۳ میلیون دلار و ۲۷۴ میلیون دلار رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =