• ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
  • کد خبر: 46772
  • readingTime: ۳ دقیقه
آلودگی هوا

شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش امروز سه‌شنبه چهاردهم آذر با میانگین ۱۵۹ وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز سه‌شنبه چهاردهم آذر با میانگین ۱۵۹ وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

آلودگی شدید هوای اصفهان از روز پنجشنبه نهم آذر ماه مجدد آغاز شده و تا امروز ۶ روز پیاپی است که شاخص کیفی هوای این شهر در وضعیت قرمز ثبت می‌شود.
شب گذشته شاخص هوای این کلانشهر برای ساعاتی در وضعیت بنفش و بسیار ناسالم قرار گرفت.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه پایش خیابان ۲۵ آبان با ۱۲۴، رهنان با ۱۳۱، خیابان رودکی با ۱۴۱، خیابان‌های فرشادی و میرزا طاهر با ۱۴۶ و ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۱۰۷ AQI در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس است.

شاخص هوا همچنین در خیابان احمدآباد با ۱۶۷، میدان انقلاب با ۱۶۹، پارک زمزم با ۱۵۱، خیابان پروین اعتصامی با ۱۶۰، بزرگراه خرازی با ۱۵۴، دانشگاه صنعتی با ۱۷۳، زینبیه با ۱۷۱، سپاهان شهر با ۱۵۶، بولوار کاوه با ۱۷۱، خیابان فیض با ۱۵۵ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در ایستگاه کردآباد با ۲۷۴ AQI در وضعیت بنفش و بسیار ناسالم است.

امروز شاخص هوا در زرین شهر با ۱۵۱ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در قهجاورستان با ۲۱۲ AQI بنفش و بسیار ناسالم و در شاهین شهر با ۷۱ سجزی با ۸۳ و مبارکه با ۷۰ AQI قابل قبول ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله خمینی شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان نیز با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرد که از صبح فردا سه‌شنبه تا شامگاه پنجشنبه (۱۴ - ۱۶ آذر) به سبب تداوم سکون جوی و افزایش انباشت غلظت آلاینده‌ها، وضعیت کیفی هوا در مناطق مرکزی و صنعتی به ویژه کلان‌شهر اصفهان در شرایط ناسالم خواهد بود.

در این اطلاعیه آمده است که تا اواخر وقت پنجشنبه افزایش محسوس شاخص کیفیت هوا توأم با رشد پتانسیل غلظت آلاینده‌ها تا شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی وجود دارد و در صورت رعایت نکردن و عدم کنترل منابع آلاینده احتمال شرایط بسیار ناسالم به ویژه در مناطق پر تردد و صنعتی دور از انتظار نیست.

بنا بر اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان آلودگی هوا طی سه روز پیش رو در مناطقی چون کلان‌شهر اصفهان، خمینی شهر، برخوار (دولت آباد)، لنجان، صنعتی اصفهان، فرودگاه اصفهان، فلاورجان، کبوتر آباد، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مورچه خورت، شاهین شهر و میمه، نجف آباد پیش‌بینی شده است.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان بر لزوم مدیریت منابع آلاینده از جمله کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی تاکید و توصیه کرده است که عموم شهروندان طی این مدت تردد غیر ضرور را کاهش دهند و از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز خودداری کنند.

کمیته اضطرار آلودگی هوای اصفهان ساعتی پیش اعلام کرد که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تمامی مقاطع تحصیلی در نواحی شش گانه شهر اصفهان و مناطق آموزش و پرورش فلاورجان، پیربکران، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، شاهین شهر، برخوار، مبارکه، زرین شهر و فولادشهر روزهای سه شنبه و چهارشنبه چهاردهم و پانزدهم آذرماه به صورت غیرحضوری خواهد بود.

همچنین در شهرهای کاشان و آران و بیدگل نیز تمامی مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش در روزهای یاد شده غیرحضوری است. براساس مصوبه این کارگروه، مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی در این مناطق همچنان تعطیل است.

در پی تشدید آلودگی هوا ادارات، دستگاه‌های اداری و اجرایی و بانک‌ها (بجز مراکز امدادی، درمانی، خدمات رسان و بیمارستان‌ها) امروز سه‌شنبه چهاردهم آذرماه در شهرستان‌های اصفهان، مبارکه، لنجان، برخوار، خمینی شهر، فلاورجان بخش‌های مرکزی شهرستان‌های شاهین شهر و نجف‌آباد تعطیل است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =