رضا مبصری

رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ می‌گوید: بازار مرغ یک تا دو هفته به دلیل کاهش جوجه‌ریزی با کسری و اختلال کوتاه مدت مواجه است. ولی حدود دو هفته دیگر با عرضه قابل‌ توجه مرغ، بازار به تعادل قبلی خود بازمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رصد بازار در یک هفته گذشته از نوسان قیمت‌ها در بازار مرغ حکایت می‌کند. درحالی‌که قیمت مصوب هرکیلوگرم مرغ ۷۳ هزار تومان اعلام شده است؛ این کالا با قیمتی حوالی ۱۰۰ هزار تومان نیر در مرغ‌ فروشی‌های شهر عرضه می‌شود و حتی هرکیلوگرم سینه مرغ با استخوان با قیمتی نزدیک به ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین عرضه مرغ با کاهش مواجه شده است، به‌طوری که موجودی مرغ بسته‌بندی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در همان ساعات ابتدایی روز به پایان می‌رسد. رضا مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ با تاکید بر این موضوع به خبرنگار ایراسین می‌گوید: افزایش قیمت مرغ و کاهش عرضه آن با میزان جوجه‌ریزی ارتباط دارد. اگر ما به طور متوسط هرهفته ۳۲ تا ۳۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داریم، از این میزان در هفته پایانی مهرماه و هفته اول و دوم آبان ماه کاسته شد و این موضوع کاهش عرضه مرغ و رشد قیمت‌ها را به دنبال داشته است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ، کمبود نهاده‌ها را عامل دیگری برای گرانی و کاهش عرضه مرغ می‌داند، وی در این‌باره توضیح می‌دهد:عامل دیگر وضعیت فعلی بازار به کمبود نسبی نهاده به ویژه سویا در هفته پایانی مهرماه و هفته اول و دوم آبان ماه باز می‌گردد. همچنین از کیفیت نهاده‌ها کاسته شده که این امر منجر به کاهش میزان و سرعت تولید می‌شود.

مقطعی بودن مشکلات فعلی بازار

طبق گفته‌های دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ مشکلات فعلی در بازار مرغ مقطعی بوده و بازار بزودی به تعادل خواهد رسید. مبصری بیان می‌دارد: به نظر می‌رسد یک تا دو هفته با کسری مرغ و اختلال کوتاه مدت در این بازار مواجه باشیم. ولی میزان جوجه‌ریزی درهفته سه آبان ماه به حدود ۳۳ تا ۳۴ میلیون قطعه رسید و در هفته‌های بعد بیش از ۳۵ میلیون قطعه جوجه‌ریزی شد که این میزان افزون از حالت عادی است.

وی ادامه می‌دهد: با این اوصاف پس از ۴۵ روز از جوجه‌ریزی یعنی حدود ۱۵ تا ۲۰ روز آینده با عرضه قابل‌ توجه مرغ در بازار مواجه خواهیم شد و بازار به تعادل قبلی خود بازمی‌گردد.

تاثیر نهاده‌های بی کیفیت بر کیفیت مرغ

گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد از کیفیت مرغ طی روزهای اخیر کاسته شده و این موضوع درکنار افزایش قیمت‌ها نارضایتی بیشتر مردم را به همراه دارد. دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ درخصوص صحت تغییر کیفیت مرغ می‌گوید: همانطورکه گفته شد نهاده‌ها کیفیت مطلوبی نداشتند و امکان تاثیر نهاده‌ها بر کیفیت مرغ وجود دارد. در واقع ترکیب نهاده‌ها از حالت عادی خارج بوده و جذب پایین‌تری داشتند.

مبصری در انتها خاطرنشان می‌کند: باتوجه به روند بازار طی یک هفته تا ده روز آینده امکان بهبود کیفیت مرغ وجود دارد. ولی نکته حائز اهمیت این است که کمیت در بازار در اولویت قرار گرفته و کیفیت چندان مهم نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =