• ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
  • کد خبر: 46664
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت خام

کاهش قیمت‌ها در بازار انرژی همچنان ادامه دارد و هفته گذشته قیمت نفت برنت پس از ۱۹ هفته، معاملات هفتگی را با قیمتی کمتر از ۸۰ دلار به پایان رساند. قیمت انواع گاز و بنزین نیز در بازارهای جهانی نزولی بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار انرژی برای چندمین‌ هفته متوالی ریزشی بود تا قیمت نفت برنت کانال ۸۰ دلار را از دست بدهد. نفت خام نیز با قیمتی کمتر از ۷۵ دلار معامله شد و قیمت انواع گاز ریزشی بود. ریزش قیمت‌ها در بازار انرژی از حدود ۵ هفته قبل آغاز شد و در هفته گذشته کف‌های قیمتی مهمی در بازار انرژی به خصوص در قیمت نفت از دست رفت. نوسانات هفتگی و ماهانه بازار انرژی به قرار نمودار زیر است:

نفت پس از ۱۹ هفته کانال ۸۰ دلار را از دست داد

نفت به عنوان پرچم‌دار بازار انرژی در هفته‌های گذشته شرایط خوبی نداشت. در طول هفته گذشته نیز اختلاف میان اعضای اوپک پلاس برای کاهش تولید، نگرانی از مازاد عرضه نفت را تشدید کرد. با وجود کاهش تولید داوطلبانه عربستان سایر اعضا هنوز نسبت به کاهش تولید به توافق نرسیده‌اند. از طرفی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد اگر اعضای اوپک پلاس در طول هفته آینده برای کاهش تولید به توافق برسند قیمت نفت به کانال ۸۰ دلار بازخواهد گشت.

نفت پس از ۱۹ هفته کانال ۸۰ دلار را از دست داد

با وجود اینکه نفت برنت در طول هفته‌های گذشته بارها تا کانال ۷۸ دلار ریزشی شد ولی در این محدوده با افزایش تقاضا به کانال ۸۰ دلار بازگشت. هفته گذشته قیمت نفت برنت پس از ۱۹ هفته در محدوده کمتر از ۷۹ دلار به معاملات پایان داد. در کنار ریزش قیمت نفت، افزایش عرضه گاز نیز منجر به ریزش قیمت در این بازار شد.

هفته گذشته قیمت گاز طبیعی در اروپا به ۴۳ دلار در هر مگاوات ساعت رسید زیرا تا کنون سطح عرضه‌ها فراتر از حد انتظار بوده و دمای هوا نیز کاهش جدی نداشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد ذخایر گاز در فرانسه، آلمان و ایتالیا تقریبا پر است و با این وجود دمای هوا همچنان سطح تقاضا برای گاز را پایین نگه می‌دارد. نتیجه این اتفاقات ریزش نزدیک به ۲۶ درصدی قیمت گاز طبیعی در آمریکا طی یک ماه گذشته بود. در اروپا و انگلیس نیز قیمت گاز در طول ماه گذشته بیش از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد.

نفت پس از ۱۹ هفته کانال ۸۰ دلار را از دست داد

با وجود کاهش قیمت گاز در طول هفته‌های گذشته ولی همچنان گاز با قیمتی بالاتر از فصل تابستان در اروپا عرضه می‌شود. با این حال هواشناسی پیش‌بینی کرد دمای هوا در مناطقی از اروپا طی هفته‌های آینده بین ۴ تا ۸ درجه کاهش پیدا کند. تحلیلگران مدعی اند این کاهش دما احتمالا تقاضا برای بنزین را کاهش خواهد داد. قیمت بنزین در طول هفته‌های گذشته پا به پای نفت و گاز ریزشی بود و به ۲ دلار و ۱۲ سنت برای هر گالن رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =