• ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
  • کد خبر: 46563
  • readingTime: ۲ دقیقه
ورق گرم

افزایش شدید قیمت سنگ آهن در طول ۴۵ روز گذشته با افزایش ۳۳ درصدی قیمت ورق گرم آمریکا، ۹ درصدی ورق گرم چین و بیش از ۷ درصدی قیمت قراضه تحویل روز همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، افزایش قیمت سنگ آهن در طول پاییز سال جاری با افزایش قیمت محصولات فولادی در بازارهای جهانی همراه بود. تقریبا ۴۵ روز قبل پس از انتشار اخباری مبنی بر تصویب بسته‌ حمایتی از بخش مسکن در دولت چین، سنگ آهن رالی صعودی قدرتمندی را آغاز کرد تا در طول آن قیمت هر تن سنگ آهن از محدوده ۱۱۵ دلار تا تا نزدیک ۱۴۰ دلار رشد کند. چراغ سبز سنگ‌آهن مقدمه افزایش قیمت محصولات فولادی به خصوص قراضه و ورق گرم در بازارهای مختلف شد.

افزایش قیمت سنگ آهن خیلی زود در بازار قراضه اثرگذار شد تا قیمت قراضه وارداتی ترکیه در مدتی کمتر از ۳۰ روز بیش از ۲۰ دلار به ازای هر تن افزایش پیدا کند. در بورس فلزات لندن نیز قیمت قراضه در این مدت تا نزدیک ۴۰۰ دلار برای هر تن رشد کرد. متوسط قیمت قراضه تحویل روز در بورس فلزات لندن به قرار نمودار زیر است:

بازار ورق گرم داغ شد

با آغاز رالی صعودی قیمت‌ها در بازار سنگ‌آهن قیمت قراضه نیز بیش از ۷ درصد افزایش یافته‌ است. البته قیمت هر تن قراضه به بالاتر از ۴۰۰ دلار هم رسید ولی تنها چند روز در این محدوده قیمتی باقی ‌ماند در مقابل در بازار ورق گرم قیمت‌ها رالی صعودی پرقدرتی را آغاز نموده‌اند و تا کنون ادامه دارد.

قیمت هر تن ورق گرم آمریکا در این بازه زمانی از ۷۱۴ دلار تا ۹۵۰ دلار به ازای هر تن افزایش پیدا کرد. متوسط قیمت ورق گرم آمریکا به قرار نمودار زیر است:

بازار ورق گرم داغ شد

قیمت ورق گرم آمریکا طی بازه زمانی مورد بررسی در یکی از تاریخی‌ترین رالی‌های صعودی بیش از ۳۳ درصد رشد کرد. در این مدت قیمت ورق گرم چین نیز افزایشی بود. هر تن ورق گرم چین ۱۱ مهر ماه ۵۳۲ دلار قیمت خورد و ۷ آذر ماه به ۵۸۲ دلار رسید. در نتیجه قیمت ورق گرم چین در این بازه زمانی بیش از ۹ درصد رشد کرد. متوسط قیمت ورق گرم چین به قرار نمودار زیر است:

بازار ورق گرم داغ شد

اکنون سنگ‌آهن، ورق گرم آمریکا و ورق گرم چین در سقف قیمتی از ۱۱ مهرماه قرار گرفته‌اند ولی قیمت قراضه نسبت به سقف قیمتی عقب نشینی کرده‌است. فعالان بازارهای جهانی عقیده دارند با ادامه روند صعودی سنگ‌ آهن قیمت سایر محصولات فولادی نیز افزایشی خواهد شد ولی در مقابل هر گونه اصلاح قیمتی در بازار سنگ آهن منجر به کاهش قیمت‌ها به خصوص در بازار ورق گرم می‌شود. پیش از این در ابتدای سال میلادی پیش‌بینی می‌شد دولت چین مانع افزایش قیمت سنگ‌آهن به بیش از ۱۴۰ دلار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =