خلوصی

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو گفت: پروژه‌های بسیاری در راستای کاهش سطح آلایندگی انجام شده، به طوری‌که با حرکت همراستا با اقدامات بین‌المللی دنیا و توجه به برنامه تکنولوژی سبز بعد از ۲۰۳۰ بازاری را از دست نمی‌دهیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سمیه خلوصی، معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در نشست خبری در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو اظهار کرد: بیش از ۳۰ میلیون تن شمش فولاد، بالغ بر ۳۰۰ هزار تن کاتد مس و بیش از ۱۰ تن شمش طلا در کشور به تولید رسیده است. این مهم نشان می‌دهد پتانسیل معدنی در حوزه فلزات اساسی زنجیره فلزی در کشور به سطح قابل قبولی رسیده است.

وی افزود: در زنجیره فولاد از ۱۱۰ میلیون تن سنگ خام به ۳۰ میلیون تن شمش خام در کل زنجیره تولید و تامین رسیده‌ایم.

خلوصی پیرامون نمایشگاه ایران متافو ۱۴۰۲ عنوان کرد: برگزاری نمایشگاهی که زمینه حضور تولیدکنندگان در سطح بین المللی را دارد اتفاق خوبی است. امیدواریم سهم خود را در ایجاد ارزش افزوده در زنجیره معدن افزایش دهیم و به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر حرکت کنیم. نمایشگاه متافو بهترین نمایشگاه بین المللی در خاورمیانه در حوزه فولاد است.

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو ادامه داد: آخرین آمار تولید ۷ ماهه نشان می‌دهد با وجود قطع برق در ۶ ماهه نخست سال با برنامه ریزی و محاسبه صورت گرفته از سوی وزارتخانه در تمام حلقه‌های زنجیره فلزات اساسی رشد تولید را به ثبت رساندیم. استراتژی شرکت‌ها برای افزایش تولید، رکوردشکنی در تولید در زمان عدم قطعی برق بوده است. در ایمیدرو برنامه داریم شرکت‌های بزرگ ۱۰ درصد بیش از ۶ ماهه نخست سال رشد کنند.

وی افزود: تولید فولاد در ۷ ماهه نخست سال ۱۸ میلیون تن و ۱۶۵ هزار تن کاتد مس بوده است؛ در حوزه کنسانتره نیز رشد تولید را به ثبت رساندیم. در حوزه شمش فولاد ۱ درصد و در محصولات فولادی ۲ درصد رشد داشتیم. در زمینه تولید کنسانتره و گندله رشد تولید داشتیم به طوریکه رشد بیش از ۵ درصدی آهن اسفنجی را در آمار مشاهده کردیم. زنجیره هایی مثل فولاد به سطح قابل قبولی از تولید رسیده‌اند و برای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه آنها نیز برنامه داریم. به عنوان نمونه در شرکت فولاد مبارکه پروژه نورد گرم و نورد سرد تعریف شده است.

خلوصی تصریح کرد: تصمیم داریم با اکتشاف ذخایر جدید طلا نسبت به بهره برداری از منابع جدید اقدام کنیم؛ پیش بینی شده تا پایان برنامه هفتم به عدد ۲۰ تن طلا دست پیدا کنیم. یکی از رویکردهای جدیدی که دنبال می‌شود موضوع بهره وری است؛ برخی حلقه ‌های بهره‌وری بیش از نیاز داخل تولید دارند و حتی صادرات آنها نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. در مواردی مانند کاهش مصرف آب، سنگ آهن‌های کم عیار، بازیابی و بازچرخانی آب متمرکز شدیم و در این راستا اهدافی را برای شرکت‌های بزرگ تعیین کرده و دنبال می‌کنیم.

وی اظهار کرد: اکتشاف اولین حلقه شناسایی ذخایر است؛ در این راستا تفاهمنامه‌ای برای اکتشاف ۲۰۰ هزار کیلومتر با سازمان زمین شناسی منعقد شده است. برای تحقق این مهم تجهیزات حفاری به روز و ظرفیت آموزش‌های حفاری به حد قابل قبولی رسیده است. برنامه داریم به ۵۰۰ هزار متر حفاری برسیم. در حال حاضر ارزش بر جای به معنای بدون سرمایه گذاری زنجیره فلزات طلا، مس، سنگ اهن، شورابه‌ها و... بالغ بر ۲۸ میلیون دلار است.

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو ادامه داد: طبق اصل ۴۴ واگذاری سهام برعهده وزارت اقتصاد است و این وزارتخانه شرکت ها را در فهرست خصوصی سازی قرار و در نهایت به ایمیدرو اطلاع می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به روش احیا در تولید فولاد در کشور عنوان کرد: با توجه به روش تولید فولاد در کشور به شیوه احیاء برخلاف سایر کشورها مانند چین که به روش کوره بلند تولید دارد سطح آلایندگی کمتری داریم. در ایران نیز مانند سایر کشورهایی که تولید انرژی تجدیدپذیر دارند، یکی از شرکت‌های معدنی نسبت به ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر اقدام کرده که بخشی از تامین انرژی این بخش از این طریق تامین می‌شود.

معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو تصریح کرد: در حوزه تکنولوژی هیدروژن پاک و فولاد سبز فعالیت‌هایی در دست انجام است اما تا تحقق آن مرحله فاصله بسیاری داریم. البته قابل توجه است که پروژه‌های بسیاری در راستای کاهش سطح آلایندگی انجام شده است، به طوریکه با حرکت در جهت دنیا و توجه به برنامه تکنولوژی سبز بعد از ۲۰۳۰ بازاری را از دست نمی‌دهیم.

خلوصی ادامه داد: سندی با عنوان سند عناصر حیاتی و راهبردی تهیه کردیم که فلزاتی مانند لیتیوم، منگنز، کبالت، کروم و... در آن وجود دارد و در اولویت‌های اکتشافی سازمان ایمیدرو است و در حوزه دانش فنی و اکتشاف و تکنولوژی و استحصال این عناصر کار می‌شود. امیدوارم تا چند سال آینده به نتایج مطلوبی برسیم.

وی گفت: ۲ منطقه ویژه پارسیان و خلیج فارس در مناطق آزاد تحت اختیار سازمان ایمیدرو است و پروژه‌های زیرساختی بسیاری برای توسعه این مناطق برنامه ریزی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =