خرمی شاد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در آئین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی گفت: در ۶ ماه نخست امسال در شرکت ملی صنایع مس ایران ۵ هزار میلیارد تومان بومی‌سازی تجهیزات انجام شده که از این میزان ۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، امیر خرمی‌شاد مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، پیش از ظهر امروز شنبه ۶ آذرماه ۱۴۰۲ در آئین امضای سندهای همکاری توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه صنایع فلزی و معدنی در خانه فناوری و نوآوری ایران اظهار کرد: مسیر هوشمندسازی پایانی ندارد و نمی‌توان حد و مرزی را برای هوشمندسازی ‌تعریف کرد.

وی با بیان اینکه در کشور در حوزه هوشمندسازی دچار عقب‌ماندگی هستیم، ابراز کرد: در این راستا در گام اول باید محدودیت‌ها و نیازهای خود را بشناسیم و بر اساس آن اهداف و برنامه‌های عملیاتی را تعریف کنیم.

الزامی به قراردادن همه نیازهای حوزه معدن در بستر هوشمندسازی نیست

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه الزاما نیاز نیست همه موضوعات حوزه معدن را در بستر هوشمندسازی قرار دهیم، گفت: تنها باید موارد مهم و ضروری را شناسایی و در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه عملیات معدنکاری در حوزه مس حدود ۳۰۰میلیون تن در سال است، ادامه داد: باید توجه داشت که ۲۵ درصد از عملیات معدن‌کاری در حوزه مس است.

خرمی‌شاد با بیان اینکه عیار مس به طور متوسط ۴ دهم درصد است، گفت: این عیار با معادن فولاد بسیار متفاوت است برای مثال در معادن فولاد عیار در فلز مبتدی ۵۰ درصد است و به ازای هر یک تن خاک برداشت شده ۵۰۰ کیلوگرم فلز وجود دارد، در مس به ازای هر یک تن خاک برداشتی ۴ کیلوگرم مس وجود دارد.

وی افزود: این امر نشان می‌دهد عملیات معدن‌کاری در حوزه مس با دیگر معادن قابل مقایسه نیست برای مثال در معادن مس سرچشمه فقط۱۵۰ سینه کار فعال است.

حجم خاکبرداری معدن مس به ۷۰۰ میلیون تن می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه با توجه به طرح‌های توسعه شرکت‌ ملی صنایع مس ایران حجم عملیات خاکی به بیش از ۷۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد، اضافه کرد: برای این امر به یک هزار دامپتراک است که راهبری این ماشین آلات جز با هوشمندسازی ممکن نیست.

در حوزه اکتشاف معدن نیازمند هوشمندسازی هستیم

وی با بیان اینکه در حوزه اکتشافات نیز نیازمند هوشمندسازی هستیم، ادامه داد: از سویی نیز باید توجه داشت که در شرکت صنایع مس ایران بزرگترین دستگاه‌های حفاری موجود است و امیدواریم با تفاهم‌نامه‌ای که برای هوشمندسازی ۵ معدن مس امضا می‌شود از قابلیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم.

خرمی‌شاد با اشاره به راه‌اندازی پژوهشکده نوع سوم هوشمندسازی با کمک دانشگاه‌های معتبر نیز ابراز کرد: سال آینده از اولین دامپتراک خودران در کشور رونمایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ۵ معدن بزرگ از جمله مس سرچشمه، مس سونگون، مس میدوک و ... امروز در برنامه هوشمندسازی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه ما نگاه ویژه به نیروی انسانی داریم، گفت: با اجرای هوشمندسازی برخی از مشاغل سنتی از بین می‌رود و در ازای آن نیازمند نیروی کار متخصص هستیم که برای این امر سرمایه‌گذاری خوبی صورت گرفته و هوشمندسازی نیروی انسانی را نیز دنبال می‌کنیم.

همه قراردادهای خارجی پیوست ساخت داخل دارد

وی با بیان اینکه در برنامه‌های شرکت صنایع ملی مس هر گونه قرارداد با خارجی‌ها یک پیوست ساخت داخل خواهد داشت، اضافه کرد: از هر شرکت داخلی که ظرفیتی در این عرصه دارد را به همکاری فرا خواهیم خواند.

خرمی‌شاد گفت: در ۶ ماه نخست امسال در شرکت ملی صنایع مس ایران ۵ هزار میلیارد تومان بومی‌سازی تجهیزات انجام شده است که از این میزان ۶۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

وی اضافه کرد: هدف‌گذاری ما بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنایع مس در حوزه هوشمندسازی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =