• ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
  • کد خبر: 46364
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت خام

ابهام در تصمیم‌گیری اوپک پلاس برای یک هفته دیگر قیمت نفت را نزولی کرد، البته کاهش قیمت‌ها در این هفته کمتر بود. از طرفی انتظار برای کاهش دما ریزش قیمت گاز را در اروپا و انگلیس پس از ۳ هفته متوقف کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ریزش قیمت نفت برای چندمین هفته متوالی ادامه داشت تا قیمت نفت برنت به ۸۰ دلار برسد. البته اواسط هفته پس از انتشار اخباری درباره عدم توافق اعضای اوپک پلاس برای کاهش تولیدات، نفت برنت را تا کانال ۷۸ دلار ریزشی کرد ولی در نیمه دوم هفته بخشی از ریزش خود را جبران کرد. این هفته برخلاف سه هفته قبل از شدت ریزش قیمت‌ها در بازار انرژی کاسته شد. نوسانات هفتگی و ماهانه قیمت انواع انرژی به قرار نمودار زیر است:

تداوم ریزشی نفت با وجود شروع فصل سرما

اختلاف میان اعضای اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت و ابزار نگرانی عربستان در این باره، چشم‌انداز عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی را با ابهام مواجه کرده‌ است. آیا تولید نفت کاهش پیدا می‌کند؟ اخبار ضد و نقیض این هفته نشان داد تاکنون پاسخ مشخصی برای این خبر وجود ندارد. اگر اعضا برای کاهش تولید به توافق برسند بی‌تردید منجر به حفظ قیمت نفت خواهد شد در غیر این صورت انتظار می‌رود روند نزولی قیمت نفت ادامه‌دار باشد. قیمت نفت برنت و نفت خام در طول ۱ماه گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یافته‌ است. البته روز چهارشنبه قیمت نفت برنت در چند ساعت تنها ۵ درصد فروریخت و بلافاصله در مدت ۴ ساعت بعد بخش بزرگی از ریزش را جبران کرد.

قیمت گاز در این هفته شرایط متفاوتی نسبت به نفت داشت. قیمت گار طبیعی در آمریکا کاهش پیدا کرد ولی در اروپا و انگلیس گاز گران شد. هفته گذشته دمای هوا در اروپا کاهش پیدا کرد برای مثال روز یک‌شنبه دمای هوای برلین به منفی ۲.۵ درجه رسید اگرچه هنوز دمای هوا نسبت به بازه‌های زمانی سال‌های قبل کاهش چشمگیری نداشته‌ است ولی انتظار نسبت به سرد شدن دمای هوا قیمت گاز در اروپا و انگلیس را افزایشی کرد. هفته گذشته قیمت گاز در اروپا ۳.۷۵ درصد افزایش یافت و در پایان هفته به ۴۶.۶۵ یورو بر مگاوات ساعت رسید. پیش از فصل سرما قیمت گاز در اروپا کمتر از ۳۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت بود. در آمریکا نیز هواشناسی از احتمال سرد شدن هوا طی دو هفته آینده خبر داد ولی قیمت گاز به دلیل سطح پایین تقاضا در این هفته کاهشی بود. قیمت گاز در آمریکا طی ۱ ماه گذشته بیش از ۱۵ درصد کاهش یافته‌ است. زمستان گرم امسال علاوه بر گاز، تقاضا برای بنزین را هم کاهش داد. گزارش‌ها از کاهش شدید تقاضا برای بنزین خبر می‌دهند. در هفته گذشته نیز قیمت هر گالن بنزین به ۲ دلار و ۱۶ سنت سقوط کرد. با این حساب کاهش قیمت بنزین در طول هفته گذشته بیشتر از انواع نفت بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =