آهن اسفنجی

متوسط قیمت آهن اسفنجی در معامله پایانی آبان‌ماه با ریزش حدود ۶ درصدی از کیلویی ۱۲۴۳۸ تا ۱۱۷۰۹ کاهش پیدا کرد. در این معامله ۱۰۲ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد و تمام این مقدار مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، متوسط قیمت آهن اسفنجی در آخرین معامله مردادماه حدود ۵.۹ درصد کاهش پیدا کرد. آهن اسفنجی در معامله ۲۰ آبان ماه با متوسط قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۴۳۸ تومان معامله شد ولی در معامله ۲۷ آبان قیمت آهن اسفنجی به محدوده ۱۱ هزار و ۷۰۹ تومان فروریخت.

با معامله این هفته متوسط قیمت هر کیلو آهن اسفنجی به پایین‌ترین عدد در طول آبان ماه رسید. متوسط قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

ریزش ۶ درصدی قیمت آهن اسفنجی در معامله پایانی آبان

در معاملات این هفته ۱۰۲ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شد و تمام آنها مورد معامله قرار گرفت با این حال سطح پایین عرضه‌ها نیز در کنترل قیمت آهن اسفنجی موثر نبود. بعضی از فعالان بازار معتقدند قیمت آهن اسفنجی در طول آذر ماه کانال ۱۱ هزار تومان را از دست خواهد داد. کمترین قیمت آهن اسفنجی در سال جاری مربوط به معامله ۲۶ فروردین ماه با قیمت کیلویی ۹ هزار و ۹۳۰ تومان بود ولی قیمت از این محدوده با افزایش شدید تقاضا خیلی سریع به کانال ۱۲ هزار تومان بازگشت.

با عرضه این هفته حجم معاملات آهن اسفنجی دربورس کالا از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن با ارزش بالغ بر ۶۷ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. بیش از ۹۰ درصد آهن اسفنجی بورس کالا توسط شرکت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، توسعه آهن و فولاد گل گهر، پارس فولاد سبزوار، فولاد غدیر نی ریز، صبا فولاد خلیج فارس و آهن و فولاد غدیر ایرانیان عرضه می‌شود.

با معاملات این هفته آخرین قیمت آهن‌اسفنجی در بازار آزاد به قرار نمودار زیر است:

ریزش ۶ درصدی قیمت آهن اسفنجی در معامله پایانی آبان

چرا آهن اسفنجی نزولی شد؟

با وجود افزایش تقاضا برای آهن اسفنجی با آغاز نیمه سرد سال قیمت آن در بورس کالا گارد نزولی گرفت و در صورت ادامه این روند کف‌های قیمتی مهمی را از دست می‌دهد. البته باید در نظر داشت ریزش قیمت‌ها در بورس کالا فقط مربوط به آهن‌ اسفنجی نیست بلکه در این هفته‌ها گندله، کنسانتره سنگ آهن و شمش فولاد نیز ریزش‌های سنگینی را تجربه می‌کنند. فعالان بازار عقیده دارند رکود حاکم بر بازار محصولات فولادی منجر به این ریزش‌ها شده‌ است. البته پیش‌بینی‌ می‌شود بازارساز با ابزار مختلف در جهت کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از ریزش بیشتر ورود کند ولی در طول ماه‌های گذشته هیچ کدام از سیاست‌ها موفق به افزایش تقاضا در بورس کالا نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =