سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران

یک کارشناس حوزه معدن در خصوص ورود روسیه به اکتشافات معدنی ایران گفت: کشور ما از نظر اکتشافات معدنی به خصوص از نظر دانش فنی و تجهیزات مورد نیاز برای این کار، بسیار ضعیف بوده و نیازمند سرمایه گذاری در این حوزه است.

به گزارش ایراسین به نقل از ماین نیوز، واگذاری پروژه‌های اکتشافی به روس‌ها یکی از موضوعاتی است که این روزها بسیار مورد توجه معدنکاران قرار گرفته است. دولت می گوید که در قالب همکاری‌هایی که با کشور روسیه دارد، بخشی از پروژه اکتشافات معدنی را به آنها سپرده است.

سعید صمدی، کارشناس ارشد حوزه معدن و صنایع معدنی در این خصوص گفت: ایران برای توسعه بهره برداری از ظرفیت‌های معدنی خود، به اکتشافات عمیق نیاز دارد که متاسفانه هم اکنون به آنها، دسترسی کمتری وجود داشته و بخش قابل توجهی از ذخایر معدنی کشور، به دلیل قرار گرفتن در عمق زمین، اکتشاف نشده است؛ به نحوی که اکتشافات عمیق به دلیل چالش های مرتبط با نبود تکنولوژی روز دنیا، انجام نشده و ذخایر معدنی کشور، دست نخورده باقی مانده است.

وی افزود: روسیه جزء کشورهای صاحب تکنولوژی بالا در حوزه معدن و صنایع معدنی نیست؛ اما باید با همکاری و تبادل ظرفیت ها، از تجربیات روسیه نیز استفاده کرده و به صورت عملی و عینی وارد حوزه عمق بخشی به اکتشافات معدنی ایران شد.

صمدی با بیان اینکه اگر روس‌ها بتوانند ذخایر عمیق را شناسایی کنند و حتی اکتشافات فعلی را نیز با کیفیت و کمیت بهتری انجام دهند، باید از ظرفیت آنها بهره گرفت، تصریح کرد: در این میان می توان با همکاری سایر مجموعه ها و کشورهای خارجی که در این حوزه صاحب دانش فنی و مهارت هستند؛ توان اکتشافی کشور را بالا برده و از ظرفیت ها به شکل مناسبی بهره برداری شود.

این کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی خاطرنشان کرد: ایران دارای شرکت های پیمانکاری قوی است و به لحاظ پیمانکاری، نیازی به روسیه ندارد، اما متاسفانه عدم دسترسی به تکنولوژی های روز دنیا و تجهیزات مورد نیاز اعم از تجهیزات اکتشافی، استخراجی و فرآوری سبب شده که این حوزه ها نسبت به سایر کشورها، عقب بماند؛ ضمن اینکه در حوزه دسترسی به علم روز دنیا نیز، ضعف هایی وجود دارد.

صمدی معتقد است که حوزه معدن در ایران، تشنه سرمایه گذاری است و باید در این خصوص تمهیدات لازم از سوی دولت اندیشیده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =