• ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
  • کد خبر: 46007
  • readingTime: ۲ دقیقه
بازار انرژی

نوامبر ۲۰۲۳ روزهای سیاهی برای بازار انرژی رقم زد و قیمت انواع انرژی برای سومین هفته پیاپی به ریزش خود ادامه داد. قیمت گاز طبیعی در طول یک ماه ۱۴.۵۱ درصد کاهش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نوامبر ۲۰۲۳ روزهای سیاه بسیاری برای بازار انرژی رقم زد. قیمت انواع انرژی برای سومین هفته پیاپی در طول هفته گذشته نیز ریزشی بود تا برخلاف انتظارات اکنون قیمت انواع انرژی به خصوص نفت، کف‌های قیمتی را یکی پس از دیگری از دست بدهد.

نوسانات هفتگی و ماهانه قیمت انواع انرژی به قرار نمودار زیر است:

پاییز گرم، بازار انرژی را سرد کرد

نفت خام و نفت برنت طی یک ماه گذشته به‌ترتیب ۱۳.۰۴ و ۱۰.۷۵ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند. در طول هفته گذشته نیز هر دو نزولی بودند. مازاد عرضه در کنار کاهش تقاضا منجر به ادامه ریزش قیمت نفت برای سومین هفته پیاپی شد. آخرین داده‌های EIA نشان می‌دهد ذخایر نفت آمریکا در طول هفته‌های گذشته افزایش یافته‌ است علاوه براین افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان غیرعضو اوپک تاثیر کاهش تولید نفت از سوی عربستان و روسیه را کاهش داد. این مسائل باعث شد تا اخبار منفی تنش‌ها در خاورمیانه نیز موفق به کنترل روند نزولی نفت نشود. امروز تحلیل‌گران بسیاری به قیمت نفت در کوتاه مدت چشم‌انداز روشنی متصور نیستند و از ادامه ریزش‌ها تا پایان سال ۲۰۲۳ می‌گویند. از طرفی با آغاز فصل سرما قیمت‌ها در بازار گاز هم کاهشی شد.

قیمت گاز در آمریکا، اروپا و انگلیس برای چندمین هفته متوالی بیش از ۲ درصد افت کرد. با ریزش این هفته، قیمت گاز در آمریکا بیش از ۱۴ درصد در یک ماه کاهش یافته‌ است. در اروپا و انگلیس نیز افت ماهانه قیمت گاز به بیش از ۱۰ درصد می‌رسد. البته قیمت گاز در اروپا همچنان با سطح ایده‌آل فاصله زیادی دارد.

دمای هوا در نیمه سرد سال تاکنون کاهش چشم‌گیری نداشت به همین دلیل ظرفیت خالی مخازن گاز در حال پر شدن است. انتظار می‌رود هوای ملایم در اروپا تا پایان ماه نوامبر ادامه داشته‌ باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهد اکنون ذخایر گاز در کشورهای اروپایی شرایط مطلوبی دارد برای مثال ذخایر گاز در ایتالیا بیش از ۹۸.۵ درصد است و در آلمان و فرانسه نیز مخازن تقریبا پر هستند. در بریتانیا وزش بادهای شدید منجر به تولید بیشتر برق از این منبع تجدیدپذیر شد. با این حساب تقاضای انگلیسی‌ها برای تولید برق از طریق گاز کاهش پیدا کرد تا قیمت گاز نزولی شود. البته باید در نظر داشت شرایط فعلی بازار گاز احتمالا فقط تا پایان ماه نوامبر ادامه‌دار است و در صورت کاهش شدید دمای هوا انتظار افزایش قیمت گاز وجود دارد. امروز با وجود کاهش در بخش تقاضا، ریسک‌های زیادی در بحث عرضه گاز وجود دارد ولی فعلا عرضه بیشتر از تقاضاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =