• ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
  • کد خبر: 45891
  • readingTime: ۲ دقیقه
طلا

آغاز موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه، پایان‌یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران و افزایش چند درصدی نرخ ارز در بازار غیر رسمی با افزایش قیمت طلا از ابتدای فصل پاییز همراه بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پاییز ۱۴۰۲ برای بازار داخلی طلا به فصل پرخبری مبدل شد و نتیجه این اخبار چیزی جز نوسانات سنگین قیمت‌ها نبود. آغاز موج جدید تنش‌ها در خاورمیانه، پایان‌یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران و افزایش چند درصدی نرخ ارز در بازار غیر رسمی با افزایش قیمت طلا از ابتدای فصل پاییز همراه بود. این اتفاقات باعث شد تمام سرمایه‌گذاران که در مهرماه به اشکال مختلف سرمایه‌گذاری در بازار طلا کرده‌اند اکنون در سود باشند ولی سوال اینجاست در این بازه زمانی چه شکلی از سرمایه‌گذاری در طلا سود بالاتری داشت؟
بررسی نمودارهای قیمتی نشان می‌دهد سود سرمایه‌گذاران بازار طلا از ابتدای مهرماه تا کنون به صورت نمودار زیر است:


پاییز پر سود خریداران در بازار طلا

بازدهی طلای آبشده و سکه امامی از اول مهرماه به ترتیب برابر با ۴.۷ و ۴.۹ درصد بود. با این حساب اگر نرخ سود بانکی کمتر از ۲ درصد ماهیانه در نظر گرفته‌ شود طلای آبشده و سکه امامی در این مدت بازدهی بالاتری داشتند و درمقابل بازدهی قیمت نیم سکه از بقیه کمتر بود. از طرفی یکی دیگر از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا خرید سهام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا است. بازدهی این صندوق‌ها از اول مهر تا پایان روز معاملاتی چهارشنبه به صورت نمودار زیر است:


پاییز پر سود خریداران در بازار طلا

تقریبا تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا در بازار سرمایه بازدهی بالاتری نسبت به اقلام مختلف در بازار طلا به ثبت رسانده‌اند. بازدهی صندوق طلا از اول مهر تا روز چهارشنبه حدود ۶.۹ درصد بود و بازدهی صندوق‌های زرفام، گوهر، ناب و عیار به بیش از ۶ درصد می‌رسد. یعنی این صندوق‌ها در مدتی کمتر از ۲ ماه بیش از ۵۰ درصد بالاتر از نرخ بهره بانکی، بازدهی داشتند. حتی کمترین میزان بازدهی در صندوق‌های مبتنی بر طلا نیز از بازار طلا بیشتر بود.
بازدهی تمام سکه بانک رفاه نیز بالاتر از سکه در بازار آزاد بود. روز اول مهرماه قیمت سکه بانک رفاه در بازار طلا حدود ۲۷ میلیون و ۲۴۹ هزار تومان بود و در روز چهارشنبه قیمت سکه به ۲۹ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید. با این حساب قیمت سکه در بازار سرمایه امروز نسبت به اول مهرماه حدود ۶.۹ درصد رشد کرده‌ است ولی در بازار فیزیکی خریداران سکه در این مدت کمتر از ۵ درصد سود کرده‌اند. البته باید در نظر داشت خرید و فروش در بازار فیزیکی سخت‌تر است و گاهی خریداران با قیمتی کمتر از نرخ فعلی راضی به خرید می‌شوند با این حال معاملات در بازار طلا محدودیت زمانی کمتری نسبت به بورس دارد. یعنی فروشندگان تنها در ساعات خاصی می‌توانند سرمایه‌ خود را نقد کنند درحالی که طلای فیزیکی در هر ساعت از شبانه روز امکان نقد شوندگی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =