نفت

قیمت انواع انرژی برای دومین هفته متوالی ریزشی شد. نرخ نفت تا کانال ۷۰ دلار کاهش یافت البته هفته را با قیمتی بالاتر از ۸۰ دلار به پایان رساند، گاز طبیعی ۱۴ درصد از قیمت خود را از دست داد و قیمت بنزین تا حدود ۲ دلار و ۱۸ سنت عقب‌نشینی کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، با ریزش قیمت نفت و گاز طبیعی دومین هفته سیاه بازار انرژی رقم خورد. نفت تا کانال ۷۰ دلار ریزشی شد البته هفته را بالاتر از ۸۰ دلار به پایان رساند، گاز طبیعی ۱۴ درصد از قیمت خود را از دست داد و بنزین تا حدود ۲ دلار و ۱۸ سنت عقب‌نشینی کرد. هفته گذشته در بازار انرژی تنها قیمت زغال‌سنگ صعودی بود البته برآیند قیمتی زغال‌سنگ طی یک ماه گذشته بیش از ۱۳ درصد منفی بوده است ولی هفته گذشته قیمت زغال‌سنگ بیش از ۴ درصد رشد کرد. نوسانات هفتگی بازار انرژی به قرار نمودار زیر است:

ریزش قیمت‌ها در بازار انرژی برای دومین هفته متوالی

برآیند ماهانه قیمت نفت برنت به منفی ۳.۶۱ درصد رسید. کاهش شدید تقاضا از سوی چین یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش نفت در هفته گذشته بود. این هفته نگرانی از اختلالات احتمالی از عرضه نفت در خاورمیانه در کنار نااطمینانی از سطح تقاضای آمریکا و چین قیمت نفت را بارها بالا و پایین کرد. نگرانی از کاهش عرضه‌ها قیمت نفت را به کانال ۷۰ دلار برد ولی در روز پایانی هفته احتمال کاهش تقاضا نفت را ریزشی کرد. در مقابل قیمت گاز در آمریکا، انگلیس و اروپا کاهشی بود. اگرچه هنوز قیمت گاز به خصوص در اروپا و انگلیس با سطح مطلوب فاصله دارد. برآیند ماهانه قیمت گاز اروپا مثبت ۱.۲۲ درصد است.

پس از نفت و گاز، با کاهش شدید تقاضا و افزایش عرضه قیمت بنزین نیز برای سومین هفته متوالی نزولی بود. البته بنزین از کاهش قیمت نفت نیز تاثیر گرفت. در مقابل زغال‌سنگ تنها عضو بازار انرژی با بازدهی مثبت بود. قیمت زغال‌سنگ هفته گذشته صعودی بود ولی برآیند ماهانه قیمت زغال‌سنگ به بیش از منفی ۱۳ درصد می‌رسد. چین از زمان بحران برق در سال ۲۰۲۱ تولید زغال‌سنگ را افزایش داد، ضمن اینکه واردات برای زغالسنگ را بیشکر کرد تا شرایط این بازار از کمیابی به افزایش شدید عرضه تغییر کند. هفته گذشته پس از چندین هفته ریزش قیمت متوالی در بازار زغال‌سنگ قیمت در این بازار صعودی شد ولی همچنان چشم‌انداز روشنی از قیمت‌ها وجود ندارد. فعالان بازار مدعی‌اند چینی‌ها سطح عرضه زغال‌سنگ را به قدری افزایش داده‌اند تا قیمت‌ها نوسان شدیدی نداشته‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =