ابراهیم جمیلی

ابراهیم جمیلی، رئیس سابق کمیسیون معدن اتاق ایران گفت: در حوزه حمل و نقل، امکان حمل و نقل دریایی و رودخانه‌ای نداریم، فاصله معادن تا بنادر طولانی است و ناچاریم به از حمل و نقل جاده‌ای استفاده کنیم که هزینه‌زایی بالایی برای معدن‌دار وکارخانجات فرآوری به همراه دارد. بعضا قیمت ماده معدنی از هزینه حمل و نقل آن کمتر است.

ابراهیم جمیلی، رئیس سابق کمیسیون معدن اتاق ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: تامین ماشین‌آلات یکی از اساسی‌ترین مشکلات حوزه معدن در کشور است. علی رغم تلاش‌های مجلس و موافقت معاونت معدنی همچنان شاهد بوروکراسی در واردات ماشین آلات هستیم و به دلیل عمر بالای ماشین آلات و استهلاک تجهیزات در معادن سبب شده قیمت مواد معدنی به تدریج از رقابت در عرصه بین‌الملل خارج شود.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل، امکان حمل و نقل دریایی و رودخانه‌ای نداریم، فاصله معادن تا بنادر طولانی است و ناچاریم به از حمل و نقل جاده‌ای استفاده کنیم که هزینه‌زایی بالایی برای معدن‌دار وکارخانجات فرآوری به همراه دارد. بعضا قیمت ماده معدنی از هزینه حمل و نقل آن کمتر است؛ یعنی نه تنها هزینه حمل در کشور رقابتی نیست بلکه فشار مضاعفی بر دست اندرکاران وارد می‌کند.

مدیر گروه صنعتی و معدنی زرین تصریح کرد: نیاز است برای حل این مسئله تسهییلات بیشتری برای واردات ماشین‌آلات ارائه و مجوزها با سرعت بیشتری صادر شود. این امر در نهایت به کاهش قیمت تمام شده و رقابت پذیری در بازارهای بین‌المللی منجر خواهد شد.

جمیلی با اشاره به تولید ماشین آلات داخلی در کشور عنوان کرد: باید از تولید داخل حمایت رشود اما امیدواریم اشتباهی که در حوزه خودروهای سنگین اتفاق افتاد تکرار نشود. یکی از کارهایی که در دنیا انجام می‌شود حمایت تعرفه‌ای است؛ در کشور باید از تولید ماشین‌آلات سنگین، معدنی و راهسازی حمایت تعرفه‌ای شود تا بتوان در یک بازه زمانی ۵ ساله با تولید داخلی وارد رقابت‌های جهانی شد، اما متاسفانه این تعرفه سال به سال کاهش پیدا می‌کند. قیمت تمام شده استخراج افزایش یافته است. وقتی قیمت استخراج بالا برود، قیمت باطله افزایش پیدا می‌کند و در نهایت قیمت تمام شده شما قابل رقابت نمی‌شود.

رئیس سابق کمیسیون معدن اتاق ایران در پایان عنوان کرد: همه ما برای تداوم فعالیت چرخ تولید در کشور تلاش می‌کنیم. مثلاً من در حوزه کانی‌های فلزی فعالیت می‌کنم، هیچ تفاوتی با خاک‌های صنعتی با سایر مواد معدنی ندارد. در ایران بیش از ۶۴ نوع مواد اولیه داریم. باید تلاش و همکاری کنیم تا این ۶۴ نوع مواد اولیه استخراج شود و به حداکثر فرآوری برسد. باید با به روز و بهینه سازی تکنولوژی به ارتقاء صادرات کمک کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =