زغالسنگ

افزایش تقاضا برای زغالسنگ در بازارهای جهانی با افزایش فروش تولیدکنندگان داخلی زغالسنگ همراه بود. بسیاری از این شرکت‌ها در ماه‌های مختلف امسال سود بالایی شناسایی کرده‌اند و گزارش مالی مهرماه نیز از رشد فروش حکایت دارد. از طرفی باید در نظر داشت با وجود افزایش تقاضا در سطح جهان، قیمت زغالسنگ به شدت نزولی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت زغال‌سنگ در بازارهای جهانی طی یک ماه ۱۵.۸ درصد کاهش پیدا کرد، روند نزولی زغال‌سنگ فقط مربوط به این ماه نیست زیرا در طول یک سال گذشته نیز قیمت زغال‌سنگ بیش از ۶۵ درصد کاهش یافته‌است. البته گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد تقاضا برای زغال‌سنگ به ویژه با هدف تولید برق افزایش یافته‌ است. رویترز چند ماه قبل در گزارشی مدعی شد انگلیس برای تامین برق مورد نیاز خود اززغالسنگ استفاده می‌کند و اکنون داده‌های آماری نشان می‌دهد در بخش‌های مختلف چین نیز تقاضا برای زغال‌سنگ افزایش یافته‌است. افزایش تقاضا برای زغالسنگ با افزایش فروش تولیدکنندگان داخلی زغالسنگ همراه بود. بسیاری از این شرکت‌ها در ماه‌های مختلف امسال سود بالایی شناسایی کرده‌اند و گزارش مالی تا پایان ماه هفتم از رشد فروش حکایت می‌کند.

کزغال در طول مهرماه بیش از ۲۶۲ میلیارد تومان فروش داشت، فروش کپرور نیز بالاتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بود و کطبس و کشرق هر کدام به ترتیب ۴۴ و ۱۹ میلیارد تومان فروش کردند. فروش این شرکت‌ها نسبت به مهر ۱۴۰۱ رشد داشت. کزغال در طول مهر ۱۴۰۲ حدود ۳۰ درصد بیشتر از مهر ۱۴۰۱ فروخت. کپرور امسال ۲۸ درصد فروش بالاتری داشت و در انتها فروش کطبس و کشرق نسبت به مهر ۱۴۰۱ به ترتیب ۳۰ و ۴۱ درصد رشد کرده‌است. نکته مهم در صورت‌های مالی تولیدکنندگان داخلی زغالسنگ افزایش رقم فروش در طول ۷ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این تولیدکنندگان همگی فروش بالاتری به ثبت رسانده‌اند.

کاهش فروش تولیدکنندگان داخلی همزمان با ریزش قیمت زغال‌سنگ

فروش تولیدکنندگان داخلی زغال‌سنگ در طول ۷ ماه اول ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل دست‌کم ۳۰ درصد افزایش یافته‌است. البته باید در نظر داشت فروش هر چهار شرکت نسبت به میانگین فروش در سال ۱۴۰۲ کمتر است. میانگین فروش ماهانه کپرور، کزغال، کطبس و کشرق در سال جاری به ترتیب برابر ۱۴۴، ۳۳۶، ۴۶ و ۲۰ میلیارد تومان است. با این حساب رقم فروش مهرماه نسبت به میانگین ماهانه ۱۴۰۲ بین ۴ درصد تا ۳۰ درصد کاهش یافته‌است. افت قیمت زغال‌سنگ طی ماه‌های گذشته یکی از دلایل احتمالی کاهش فروش در ماه مهر است. قیمت زغالسنگ در طول ماه اکتبر از ۱۵۵ دلار به ازای هر تن تا ۱۲۳ دلار کاهش پیدا کرد. قیمت زغالسنگ از ابتدای سال ۲۰۲۳ نزولی بود ولی کاهش شدید قیمت‌ها از ماه جولای متوقف شد.

کاهش فروش تولیدکنندگان داخلی همزمان با ریزش قیمت زغال‌سنگ

قیمت زغال‌سنگ در ماه‌های آگوست و سپتامبر صعودی بود ولی در نهایت ریزش قیمت در ماه اکتبر تمام رشد ۳ ماه قبل را برباد داد. حالا نوسانات بازار زغال‌سنگ در ماه نوامبر اهمیت بسیاری برای تولیدکنندگان داخلی دارد، زیرا هم روی فروش تا پایان سال موثر است و اگر زغال‌سنگ موفق به حفظ محدوده قیمتی فعلی نشود احتمال ادامه‌دار بودن ریزش قیمت زغال‌سنگ به زیر ۱۰۰ دلار نیز وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =