مسئولیت اجتماعی

پژوهشگر حوزه اجتماعی گفت: فعالیت‌های حوزه مسئولیت اجتماعی در کشور نیازمند استراتژی است و در این زمینه باید ارکان اصلی تصمیم گیری یعنی مجلس ورود جدی داشته باشد.

سید محمدرضا عسگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با بیان اینکه در برخی از موارد در فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه مسئولیت‌ اجتماعی شاهد موازی کاری و هرج و مرج هستیم، اظهار داشت: باید مسئولیت اجتماعی به گونه‌ای محقق شود که بتواند آسیبی را در جامعه کاهش و دردی را التیام بخشد.

وی افزود: امروزه شاهدیم که دولت‌ها برخی از مسئولیت خود را با تکلیف کردن برخی از امور به شرکت‌ها محقق می‌سازند و این در حالی است که اگر دولت‌ها به وظایف و مسئولیت خود عمل کنند، شرکت‌ها می‌توانند تاثیر بیشتری در جامعه به واسطه تحقق مسئولیت اجتماعی شان داشته باشند.

اشتغال زایی یکی از اصلی ترین مصادیق مسئولیت‌ اجتماعی شرکتی است

این پژوهشگر حوزه اجتماعی با بیان اینکه اشتغال زایی یکی از اصلی ترین مصادیق مسئولیت‌ اجتماعی شرکتی است، ادامه داد: برای مثال شاهد حضور برخی از افراد غیر مرتبط و فاقد صلاحیت در بخش‌های تخصصی هستیم که این افراد اغلب سفارش شده دولتی‌ها هستند و این در حالی است که با حضور این افراد دیگر فضایی برای اشتغال نخبگان وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ضروری است ساز و کار تعریف شده و قانون‌مند در حوزه مسئولیت اجتماعی تدوین شود، گفت: باید مجلس در این زمینه ورود تخصصی کرده و ساز و کار مناسب و تاثیرگذاری رابرای این بخش تعریف کند.

عسگری تصریح کرد: باید توجه داشت که صنایع بزرگی مانند فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها طی سال‌های اخیر اقداماتی را در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی داشته اند اما باید این اقدامات سازماندهی شود.

هنوز ارکان اصلی تصمیم گیری در کشور اقبال جدی به مسئولیت اجتماعی نشان نداده‌اند

وی برگزاری جشنواره‌هایی با موضوع مسئولیت اجتماعی را نیز به نوعی ارزیابی اقدامات صورت گرفته از سوی شرکت‌ها در این زمینه دانست و افزود: ارسال آثار به این جشنواره و تعیین شرکت‌های برتر اقدام شایسته‌ای است اما باید توجه داشت که این جشنواره بیشتر بر مبنای خوداظهاری عمل کرده و ارزیابی دقیقی از عملکرد ندارند.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی تصریح کرد: هنوز ارکان اصلی تصمیم گیری در کشور اقبال جدی به مسئولیت اجتماعی نشان نداده‌اند نمی‌توان تصویر روشنی در چشم اندز مسئولیت اجتماعی در کشور نشان داد. این در حالی است که کشورهایی که در زمینه مسئولیت اجتماعی موفقیت هایی به دست آورده‌اند از حمایت ارکان تصمیم‌گیری خود بهره برده‌اند.

شرایط برای حرکت های داوطلبانه در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی فراهم باشد

وی با تاکید بر توجه دولت به تحقق مسئولیت اجتماعی شرکتی اضافه کرد: باید رویکردهای تشویقی به شکلی باشد که شرایط برای حرکت های داوطلبانه در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی فراهم باشد که این وضعیت نیز وجود ندارد.

عسگری با بیان اینکه پراکندگی وضعیت مسئولیت اجتماعی در ایران نیز به دلیل عدم سیاست گذاری مناسب و نداشتن برنامه و استراتژی است، افزود: در این زمینه نیز یکی از نهادهایی که می تواند نقش موثری ایفا کند مجلس شورای اسلامی است.

تعیین متولی برای پیگیری امور مرتبط با مسئولیت اجتماعی شرکتی

وی با بیان اینکه همچنین باید متولی ویژه پیگیری امور مسئولیت اجتماعی در کشور مشخص شود، ابراز داشت: در این زمینه پیشنهاد ما وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است که می‌تواند در این زمینه پیگیری‌های لازم را داشته باشد و به عنوان بازوی نظارتی در این مساله ورود کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =