• ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
  • کد خبر: 45283
  • readingTime: ۱ دقیقه
بازار نفت

هفته اول ماه نوامبر به روزهای سیاهی در بازار انرژی تبدیل شد. قیمت نفت برنت ۴.۵ درصد کاهش پیدا کرد، قیمت زغال‌سنگ بیش از ۱۳ درصد ریخت و اتانول ریزش ۱۶ درصدی داشت. پیش از این انتظار می‌رفت قیمت‌ها در آستانه نیمه سرد سال صعودی باشد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هفته اول ماه نوامبر به روزهای سیاهی در بازار انرژی تبدیل شد. قیمت نفت برنت ۴.۵ درصد کاهش پیدا کرد، قیمت زغال‌سنگ بیش از ۱۳ درصد ریخت و اتانول ریزش ۱۶ درصدی داشت. پیش از این انتظار می‌رفت قیمت‌ها در آستانه نیمه سرد سال صعودی باشد. نوسانات هفتگی بازار انرژی به قرار نمودار زیر است:

هفته سیاه انرژی در شروع فصل سرما

قیمت نفت برای دومین هفته متوالی در طول هفته گذشته نزولی بود و تنها در روز پایانی هفته حدود ۲ درصد کاهش پیدا کرد. در پایان این هفته قیمت نفت به سطح پیش از آغاز تنش در خاورمیانه بازگشت. ۷ اکتبر با آغاز موج تنش‌ها در منطقه و نگرانی از کاهش عرضه، قیمت نفت خام صعودی شد ولی نفت در طول دو هفته تمام افزایش قیمت خود را پس گرفت. البته باید در نظر داشت افزایش ذخایر نفت خام آمریکا برای دومین هفته متوالی به رشد قیمت نفت خام کمک کرد. با کاهش قیمت نفت، نرخ هر گالن بنزین نیز به ۲ دلار و ۱۹ سنت کاهش پیدا کرد. در کنار کاهش قیمت نفت، تقاضا برای بنزین نیز به شدت کاهش یافته‌ است و همین مسئله باعث شد تا روند کاهشی قیمت بنزین ادامه دار باشد. قیمت بنزین از ماه سپتامبر نزولی شد و با کف قیمتی سال ۲۰۲۳ فاصله چندانی ندارد.

شدیدترین ریزش قیمت ها در بازار اتانول و زغال‌سنگ اتفاق افتاد. هفته گذشته قیمت اتانول بیش از ۱۶ درصد ریخت و به ۱ دلار و ۹۰۱ سنت به ازای هر گالن رسید. با این ریزش قیمت اتانول به پایین‌ترین سطح از سپتامبر ۲۰۲۱ رسید. پس از اتانول، قیمت زغالسنگ نیز بیش از ۱۳ درصد کاهش پیدا کرد. داده‌های مختلف نشان می‌دهد تولید زغال‌سنگ افزایش یافته‌ است. برای مثال چین در ماه سپتامبر سطح تولید زغال‌سنگ خود را ۰.۴ درصد افزایش داد و پیش بینی می‌شود تولید زغال‌سنگ در سه ماه چهارم سال ۲۰۲۳ نیز به روند صعودی خود ادامه دهد.

افزایش عرضه‌ها قیمت گاز را هم نزولی کرد. هفته گذشته میدان لویاتان صادرات گاز به اروپا را از سر گرفت تا قیمت گاز در اروپا ۴.۹ درصد و در انگلیس ۲.۵۱ درصد کاهش پیدا کند. گزارش‌ها نشان می‌دهند همچنان سطح صادرات گاز به اروپا پایین است. پیش از آغاز فصل سرما هر مگاوات ساعت گاز در اروپا کمتر از ۳۰ یورو قیمت داشت ولی در پایان این هفته به سطح بالاتر از ۴۸ یورو رسید. در صورت ادامه صادرات گاز به اروپا احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =