• ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
  • کد خبر: 44825
  • readingTime: ۲ دقیقه
برق تجدیدپذیر

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهروری انرژی برق ایران گفت: مقرر شد ۱۰ هزار مگاوات در مدت زمانی ۳ ساله احداث شود که ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات اولیه از طریق هزار و پانصد مگاوات سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی به شبکه وصل شود.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، جعفر محمدنژاد سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهروری انرژی برق ایران با اشاره به ظرفیت تامین برق تجدید پذیر در کشور اظهار داشت: با توجه به پتانسیل کشور، دولت سیزدهم ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در طی ۴ سال احداث خواهد کرد و از طریق سازمان ساتبا وزارت نیرو با برنامه ریزی چندساله ۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی و باقی نیروگاه‌ها تقسیم می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به مدل جدید تولید انرژی تجدیدپذیر، تاکید کرد: دولت منابع مالی تعیین شده‌ای برای احداث نیروگاه در بخش خصوصی در نظر گرفته چون در مدل قبلی محدودیت وجود؛ در قوانین ماده ۱۲ بناست نیروگاه‌ها از طریق فرایندهایی از منابع مالی صرفه جویی شده و محل سوخت وزارت نفت که در اختیار قرار می‌گیرد و با کمک ساتبا که محل نیروگاه‌ها و پتانسیل و ظرفیت‌ها را بررسی و زیرساخت‌ها را آماده و بعد به مناقصه می‌گذارد نیروگاه‌ها احداث شود.

وی با اشاره به حسب ضرورتی که نیروگاه برق برای تأمین ناترازی‌ها دارد افزود: مسیری منطقی‌تر از نیروگاه خورشیدی نداریم چون از قیمت تمام شده برخی نیروگاه‌ها کوتاه‌تر بوده و مدت کمتری به بهره برداری می‌رسد.

سخنگوی سازمان ساتبا با اشاره به تصمیم معاون ریاست جمهوری و وزاری مرتبط با حوزه‌ها، وزارت نیرو گفت: مقرر شد ۱۰ هزار مگاوات در مدت زمانی ۳ ساله احداث شود که ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات اولیه از طریق هزار و پانصد مگاوات سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی به شبکه وصل شود.

محمدنژاد با اشاره به توانمندی‌های فنی در داخل کشور در تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: بیش از ۳۰۰ شرکت تأیید صلاحیت شده در کوچک مقیاس، فعال هستند و در کنار آن توسعه واردات و استفاده از تجهیزات و سرمایه گذاری‌های خارجی با توجه به مدت زمان برنامه‌ریزی شده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

محمدنژاد: علیرغم گستردگی و پهناوری ایرات وزارت نیرو در دوسال اخیر به صورت جدی در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر فعال است.

وی افزود: در مدل جدید هماهنگی برای زیرساخت‌ها با متولیان انجام شد تا در مدل مناقصه به بخش خصوصی واگذار شود. برای درخواست‌های متعدد روش‌های مختلف داریم.

این مقام مسئول تاکید کرد: قراردادهای ۲۰ ساله برای قراردادهای کوچک مقیاس با تعرفه‌های جذاب در تمام استان‌ها ادامه دارد و برای متقاضیان بخش صنعت هم برای رهایی از محدویت‌های قطعی برق در تابستان با هماهنگی توانیر و شرکت مدیریت شبکه مسیری باز شد تا بخشی از نیازهای مصرف را با احداث نیروگاه تأمین کنند تا از محدودیت قطعی برق مستثنی باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =