• ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
  • کد خبر: 44754
  • readingTime: ۲ دقیقه
آهن اسفنجی

قیمت آهن اسفنجی در آخرین معامله مهرماه با کاهش ۹.۹ درصدی از کیلویی ۱۲ هزار و ۹۳۱ تومان به کیلویی ۱۱ هزار و ۶۵۷ تومان رسید. عرضه آهن اسفنجی در آخرین معامله بورس کالا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد ضمن اینکه بازارساز پیش‌پرداخت سفارش خرید را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد رساند. این دو مسئله در کنار محدودیت در سقف خرید آهن اسفنجی باعث کاهش قیمت‌ها شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت آهن اسفنجی در آخرین معامله مهرماه با کاهش ۹.۹ درصدی از کیلویی ۱۲ هزار و ۹۳۱ تومان به کیلویی ۱۱ هزار و ۶۵۷ تومان رسید. متوسط قیمت آهن اسفنجی از اول مردادماه صعودی شد تا قیمت از کیلویی ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان به ۱۲ هزار و ۹۳۱ تومان افزایش پیدا کند ولی ریزش قیمت در آخرین معامله باعث شد قیمت آهن اسفنجی خیلی سریع به کف قیمتی ۷۵ روز گذشته برسد.

روند قیمت آهن اسفنجی به قرار نمودار زیر است:

ریزش ۱۰ درصدی قیمت آهن اسفنجی

حجم عرضه آهن اسفنجی در معاملات این هفته ۱۵۱ هزار تن بود و تمام این مقدار معامله شد. طی هفته‌های گذشته تقاضا برای آهن اسفنجی افزایش چشم‌گیری داشت و به دنبال آن تمام آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا معامله می‌شد با این حال آهن اسفنجی در طول هفته‌ گذشته سنگین‌ترین ریزش قیمت سال را به ثبت رساند.

چر آهن اسفنجی کاهشی شد؟

سالانه با آغاز نیمه سرد سال به دلیل محدودیت‌های توزیع گاز، قیمت آهن اسفنجی افزایش پیدا می‌کند. همین مسائل باعث شد تا در طول هفته‌های گذشته تقاضا برای آهن اسفنجی افزایشی شود و تنها در طول دو معامله قیمت آهن اسفنجی از کیلویی ۱۲ هزار و ۲۴۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار و ۹۳۱ تومان برسد. هفته گذشته افزایش ۶۰ درصدی عرضه در کنار محدودیت‌های مختلف با ریزش قیمت آهن اسفنجی همزمان بود.

عرضه آهن اسفنجی در آخرین معامله بورس کالا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد ضمن اینکه بازارساز پیش‌پرداخت سفارش خرید را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد رساند. این دو مسئله در کنار محدودیت در سقف خرید آهن اسفنجی باعث کاهش قیمت‌ها شد. با وجود این محدودیت‌ها تمام آهن اسفنجی عرضه‌شده در بورس کالا معامله شد و همچنین احتمال افزایش قیمت در طول هفته‌های پیش‌رو وجود دارد. فعالان بازار عقیده‌ دارند با کاهش دما حجم تقاضا برای آهن اسفنجی هفته‌ به هفته بیشتر خواهد شد و اگر محدودیت‌های بازارساز ادامه‌دار نباشد قیمت آهن اسفنجی به مدار صعود بر می‌گردد.

آهن اسفنجی در سال ۱۴۰۲

حجم معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا از ابتدای سال جاری تا کنون به بیش از ۵ میلیون تن می‌رسد. ارزش این معاملات نیز به فراتر از ۶۲ هزار میلیارد تومان صعود کرد. شرکت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، توسعه آهن و فولاد گل گهر، پارس فولاد سبزوار، فولاد غدیر نی ریز، صبا فولاد خلیج فارس و آهن و فولاد غدیر ایرانیان نیز بزرگترین عرضه‌کنندگان آهن اسفنجی در بورس کالا طی سال جاری بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =