• ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
  • کد خبر: 44644
  • readingTime: ۱ دقیقه
بدهی خارجی دلار ارز

ریزش نرخ دلار در بازار غیر رسمی و کانال‌های تلگرامی که از روز شنبه شروع شده بود، امروز هم ادامه داشت و دلار به کانال ۴۰ هزار تومان بازگشت.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، همزمان با زمین لرزه شهر هرات و عملیات «طوفان الاقصی» (۱۵ مهرماه) که موجب نا آرامی منطقه و تعطیلی بازار هرات شده بود، نرخ دلار و یورو شروع به رشد کرد.

بسیاری از کارشناسان به صراحت اعلام کرده بودند که روند صعودی نرخ ارز هیچ دلیل بنیادی ندارد و تنها حاصل عملکرد دلالان ارزی، افزایش انتظارات تورمی و هیجانات حاکم بر بازار ارز است و به زودی فروکش خواهد کرد.

نرخ دلار در بازارهای غیررسمی و کانال تلگرامی با شروع طوفان الاقصی و زمین لرزه در هرات قیمت دلار وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد و در بازارهای غیررسمی دلار با قیمت ۵۲ و ۵۳ هزار تومان معامله می‌شد، اما امروز (یکشنبه) در ادامه روند ریزش قیمت‌ها که از روز گذشته شروع شد، دوباره دلار به کانال ۴۰ هزار تومان بازگشت و در محدوده ۴۹ هزار و ۸۵۰ تا ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

بررسی شرایط موجود نشان داد که پیش‌بینی کارشناسان و صاحبنظران محقق شد و بازار ارز پس از التهاب دو هفته‌ای دوباره آرام گرفت و به نرخ‌های پیش از نا آرامی منطقه بازگشت.

همچنین آمارهای اعلامی بانک مرکزی حاکی است که منابع ارزی و درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت و رشد صادرات و آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف افزایش یافته و نقدینگی نیز کاهش پیدا کرده است و این موارد، در کنار نزولی شدن تورم و همچنین مهار انتظارات تورمی، بیانگر آن است که تا پایان سال ثبات بازار ارز ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =