زاینده رود

رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان زمان بازگشایی زاینده رود برای کشت پاییزه را اعلام کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایمنا، حسین وحیدا رئیس هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان با اعلام این خبر که سد زاینده رود بیستم آبان ماه بازگشایی خواهد شد، اظهار کرد: در این نوبت سد زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان بازگشایی می‌شود و ۲۳ آبان ماه به مزارع کشاورزان می‌رسد.

وی افزود: درباره حجم آب و تعداد روزهایی که آب جاری خواهد بود هنوز به توافق نرسیده‌ایم، با توجه به حجمی که توافق شود، تعداد روزهای جاری بودن زاینده رود نیز مشخص خواهد شد.

گفتنی است بررسی میزان جاری بودن زاینده رود در سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲) نشان می‌دهد که روزهای جاری بودن زاینده رود افزایش یافته است. در بهمن ماه سال گذشته خروجی سد زاینده رود برای کشاورزان شرق اصفهان افزایش یافت. در ادامه فروردین‌ماه سال جاری و در چند نوبت در اردیبهشت مه شاهد بازگشایی زاینده رود و تخصیص آب به کشاورزان شرق و غرب استان بودیم.

این در حالی است که روند افزایشی حجم سد زاینده رود نیز از اسفندماه ۱۴۰۱ آغاز شده و بر اساس آخرین گزارش وزارت نیرو، حجم سد زاینده‌رود تا بیست‌ودوم مهرماه، حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۴۱۶ میلیون مترمکعب رسیده که برابر ۳۴ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۱۸۳ درصد افزایش را ثبت کرده است.

تخصیص آب به کشاورزان در راستای حمایت از تولید بوده و دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای برای این موضوع و رفع مشکل آب اصفهان داشته است. از این‌رو، پروژه انتقال آب دریا به اصفهان نیز با جدیت در دستور کار بوده و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

خروجی سد زاینده‌رود از سی‌ام تیرماه بازگشایی شده و در پی آن، آب در کانال‌های منشعب آب کشاورزی مناطق غربی جریان پیدا کرد. کانال‌های آب کشاورزی بعضی مناطق از جمله فلاورجان، خمینی‌شهر، لنجان و نجف‌آباد تحت تأثیر قرار گرفت.

حسن ساسانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در این خصوص اظهار کرد: در سال آبی گذشته ۳۸۱ میلیون متر مکعب رهاسازی آب برای کشاورزی از سد چم آسمان اصفهان صورت گرفت.

وی افزود: از طریق محل سدها و شبکه‌های آبیاری گلپایگان، خمیران، کمانه، حنا، قره آغاچ، پادنا و آغچه نیز برای کشاورزی شهرستان‌های تحت پوشش رهاسازی آب انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: از دوم مردادماه خروجی سد زاینده‌رود برای آبیاری باغات غرب استان اصفهان به مدت ۱۰ روز افزایش پیدا کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =