فاز 14 پارس جنوبی

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که از ابتدای تاسیس این مجموعه تاکنون یک‌هزار و ۹۶۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های آن شیرین‌سازی و به خطوط سراسری منتقل شده است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، احمد باهوش مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، با اشاره به بیست‌وپنجمین سالگرد تاسیس مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار داشت: این مجموعه ۲۸ مهر سال ۱۳۷۷ به‌عنوان یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز ایران تاسیس و عهده‌دار مسوولیت بهره‌برداری از تاسیسات خشکی فازهای چندگانه میدان گازی پارس جنوبی شد.

وی با بیان اینکه نخستین تولید و شیرین‌سازی رسمی گاز طبیعی از پالایشگاه دوم پارس جنوبی (فازهای ۲ و ۳) در سال ۱۳۸۰ آغاز شد، اظهار داشت: در آن زمان روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب خوراک دریافتی از سکوهای میدان مشترک پارس جنوبی بود و ۴۰ میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی تولید و شیرین‌سازی می‌شد.

به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، در آن زمان روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد تولید می‌شد.

تولید روزانه ۵۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۴۰۲

باهوش با تاکید بر توسعه چشمگیر پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی در این ۲۵ سال، تصریح‌کرد: خوراک دریافتی مجتمع از سکوهای سرچاهی این میدان مشترک اکنون روزانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب است که ۵۸۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌ها شیرین‌سازی، تولید و به خطوط سراسری منتقل می‌شود.

ارزآوری با تولید محصولات جانبی

وی با اشاره به تامین ۷۵ درصد گاز تولیدی کشور از پارس جنوبی، از تولید و صادرات محصولات جانبی در این مجموعه خبر داد و گفت: همچنین به‌منظور ارزآوری برای کشور، اکنون روزانه ۷۸۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۱۵ هزار تن اتان، ۱۵ هزار تن پروپان، ۱۰ هزار تن بوتان و ۲۵۰۰ تن گوگرد در پالایشگاه‌های پارس جنوبی تولید می‌شود.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در پاسخ به پرسشی درباره تولید ۲۵ ساله گاز طبیعی در این مجموعه، اظهار کرد: در این مدت ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد مترمکعب گاز از سکوهای سرچاهی میدان مشترک پارس جنوبی دریافت و هزار و ۹۶۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی شیرین‌سازی و به خطوط سراسری منتقل شده است.

تحویل ۳۱ میلیون تن اتان به پتروشیمی‌ها

طبق توضیحات باهوش، در این ۲۵ سال ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بشکه میعانات گازی نیز تولید و ۲۵ میلیون تن پروپان، ۱۶ میلیون تن بوتان و میلیون تن گوگرد صادر و ۳۱ میلیون تن اتان به پتروشیمی‌های کشور تحویل داده شده است.

به گزارش شانا، شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در شهرستان عسلویه و کنگان از شهرستان‌های استان بوشهر در کنار ساحل خلیج فارس در قالب دو سایت صنعتی مستقر شده است و افزون بر خدمات تولید گاز، با ورود به حوزه مسئولیت اجتماعی اقدام‌های قابل توجه و مؤثری در بخش فرهنگ، آموزش، سلامت، اشتغال و حمایت از محیط زیست منطقه انجام می‌دهد.

موقعیت پالایشگاه‌های گاز در سایت‌های ۱ و ۲ بوده که در شهرستان‌های عسلویه و کنگان شامل ۲۴ فاز گازی است که فازهای ۱ تا ۱۰ و ۱۵ تا ۲۱ در سایت ۱ (عسلویه) و فازهای ۱۱ تا ۱۴، فاز ۱۹ و فازهای ۲۲ تا ۲۴ در سایت ۲ (کنگان) قرار دارند.

میدان گازی پارس جنوبی هم واقع در آب‌های سرزمینی ایران و قطر و مشترک بین دو کشور با وسعت ۹۷۰۰ کیلومترمربع و در عمق ۳۰۰۰ متری زیر کف دریا، عظیم‌ترین میدان گازی جهان است که با ساحل بندر عسلویه ۱۰۵ کیلومتر فاصله دارد. گستره بخش ایرانی آن به مساحت ۳۷۰۰ کیلومترمربع و ذخیره آن ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز و ۱۷ میلیارد بشکه میعانات گازی معادل هشت درصد ذخایر گاز جهان و ۵۰ درصد ذخایر گاز کشور است. این میدان از نظر منابع مادی، مهم‌ترین و باارزش‌ترین منبع اقتصادی و ثروت و گنجینه عظیم و بی‌نظیر ملی به‌شمار می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =