• ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
  • کد خبر: 44500
  • readingTime: ۲ دقیقه
ویترین طلافروشی

قیمت طلا و سکه در هفته چاری تحت تاثیر اخبار سیاسی و قیمت دلار و انس، نوساناتی را تجربه کرده است و با وجود روند کاهشی و بازگشت به کانال‌های پیشین تا میانه‌های هفته، دیروز چهارشنبه بار دیگر افزایشی شد.

به گزارش ایراسین، قیمت طلا و سکه روز گذشته افزایشی بود و هم قیمت طلا و هم قیمت سکه تمام به کانال بالاتر رفتند. قیمت طلا و سکه روندی صعودی دارد اما کارشناسان معتقدند تاثیر اخبار سیاسی بر بازارهای ارز و طلا موقت است. به اعتقاد آنها، موضع بازارساز کنترل و تثبیت قیمت دلار و به دنبال آن، طلا و سکه است.

بذرافشان: رکود در بازار طلا ادامه دارد

نادر بذرافشان فعال بازار طلا و جواهر و رئیس اتحادیه طلافروشان تهران با تاکید بر روند با ثبات قیمت در بازار طلای داخلی به تجارت‌نیوز گفت: «علی‌رغم اثر افزایشی جنگ خاورمیانه بر بازار داخلی طلا، اما هم‌اکنون بازار به ثبات رسیده است. به نظر می‌رسد اگر رخداد خاصی روانه بازارها نشود روند قیمت‌ها در روزهای باقیمانده از هفته جاری در محدوده‌های فعلی نوسان داشته باشد.»

وی روند تقاضا در بازار طلا را رکودی عنوان کرد و گفت: «تحت تاثیر شرایط اقتصادی، قدرت خرید مردم کم شده است. این در حالی است که روند تقاضا و قیمت در بازار فلز زرد رابطه‌ای در راستای یکدیگر دارند؛ یعنی زمان‌هایی که قیمت‌ پایین است مردم در انتظار کاهش‌های بیشتر هستند و تقاضا پایین است. وقتی هم که قیمت‌ها افزایشی است، تقاضا نیز بیشتر می‌یابد.»

این مسئول صنفی با اشاره به اینکه از ابتدای سال، تولید طلا ۳۰ درصد کاهش داشته خاطرنشان کرد: «رکورد و افت تقاضا تشدید شده و شرایط برای تولیدکنندگان طلا خوب نیست. افت تقاضا باعث آسیب به بخش تولید طلا شده است.»

طباطبایی: تلاش سیاست‌گذار تثبیت قیمت دلار است

علی طباطبایی کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به ریزش قیمت طلای جهانی در ماه‌های گذشته گفت: «معتقدم این ریزش موقتی است. انس با تصمیمات فدرال رزرو محدوده ۲۰۰۰ هزار دلاری را از دست داده و روند آن تا تا پایان سال میلادی صعودی است و به بالای ۲۰۰۰ دلار برمی‌گردد.»

وی با اشاره به رشد قیمت طلا و سکه در بازار داخلی در پی جنگ خاورمیانه خاطرنشان کرد: «با این وجود برای طلای داخلی نوسانات قیمت دلار جذابیت بیشتری دارد. این در حالی است که روند فعلی قیمت در بازارهای مالی در انتظار تصمیمات سیاسی است و دوام چندانی نخواهد داشت.»

این کارشناس اقتصادی‌ با بیان اینکه انتظار می‌رود قیمت‌ها فعلا در همین محدوده باقی بماند خاطرنشان کرد: «تلاش سیاست‌گذار تثبیت قیمت دلار است و متعاقبا این موضوع مستقیما با آرامش در بازار طلا ارتباط دارد. با این وجود امکان پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در کوتاه‌مدت شدنی نیست.»

این کارشناس اقتصادی‌ تنها شرط کاهش شدید قیمت، در بازارهای مالی را توافق برجام عنوان کرد و گفت: «در صورت انجام توافق، می‌توان امید داشت تا یک سال آینده روند قیمت‌ها کاهش قابل توجهی داشته باشد؛ در غیر این صورت در کانال فعلی نوسان خواهد داشت.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =