غذا و دارو

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: گروه‌های سنی مختلف می‌توانند از تمام فرآورده‌های استفاده کنند اما باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که فرآورده‌های سالم و کمتر مضر مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمود اعتباری معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی غذا با اشاره به اهمیت غذا و تأمین سلامت موادغذایی، اظهار داشت: بحث تأمین غذا یکی از چالش‌های پیش‌روی جهان است و هرچه وضعیت مالی و اقتصادی کشورها دچار اخلالی‌ شود، تأمین و سلامت نیز تحت‌ تاثیر قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ارگان‌های مختلف مانند جهاد کشاورزی، دامپزشکی، صنعت، معدن و تجارت با موضوع تأمین مواد غذایی درگیر هستند، افزود: در بحث واردات مواد غذایی و مواد اولیه کالاهای اساسی کشور مانند گندم، برنج، روغن و چای حوزه‌های مرتبط مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو فعالیت خود را انجام می‌دهند و تضمین اصالت این فرآورده‌ها را برعهده دارند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه یکی از سیاست‌های مهم وزارت بهداشت، تولید فرآورده سالم است تا فرآورده‌هایی که توسط افراد مصرف می‌شود از بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون و چاقی پیشگیری کند، تصریح کرد: هر فرآورده سلامت محور برای تولید غذا باید در شرایط و مکان و فاصله با سایر تولیدکنندگان و منابع آلاینده باشد، همچنین تولیدات غذایی نیاز به بررسی و تاییدیه معاونت غذا و دارو دارد؛ در ناوگان حمل‌ونقل نیز نظارت معاونت‌های بهداشتی و شرایط توزیع مانند رطوبت و دما مطرح است.

اعتباری با اشاره به شعار امسال روز جهانی غذا «آب زندگی است آب غذا است»، گفت: یکی از حوزه‌هایی که معاونت غذا و دارو و معاونت بهداشتی در آن فعالیت می‌کند، بحث PMS است. فرآورده‌هایی که در سطح عرضه وجود دارد نمونه‌برداری می‌شود، علاوه‌بر اینکه قبل از تولید با وجود مسئولان فنی در واحدهای تولیدی و نماینده دانشگاه علوم پزشکی تضمین سلامتی فرآورده‌ها را انجام می‌دهد، در سطح عرضه نیز با توجه به پارامترهای موجود نظارت‌هایی صورت می‌گیرد و در صورت نیاز و به دلیل مباحث سلامتی، فرآورده از سطح بازار جمع‌آوری می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مهم است که تولید در کارخانه‌ها وکارگاه‌ها با پروانه معتبر معاونت غذا و دارو و تحت نظارت مسئول فنی باشد، اضافه کرد: حوزه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیش از ۸۰۰ کارخانه و کارگاه تولیدی را پایش می‌کند، این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برای فرآورده‌های خود پروانه بهداشتی دریافت می‌کنند و معاونت غذا و دارو به صورت تک تک این فرآورده‌ها را بررسی و مورد تأیید قرار می‌دهد.

اعتباری با بیان اینکه دارو کالایی است که علامت استاندارد ندارد، اما توسط سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بررسی می‌شود و شناسه سازمان غذا و دارو برای این محصول کفایت می‌کند، عنوان کرد: گروه‌های سنی مختلف می‌توانند از تمام فرآورده‌های استفاده کنند اما باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود که فرآورده‌های سالم و کمتر مضر مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کمبود شیرخشک ناشی از مسائل اقتصادی است، یادآور شد: در حال حاضر شیر خشک در تمام داورخانه‌ها قابل دسترسی است بر این اساس از ۲۰ مهرماه افرادی که برای تهیه شیرخشک به داروخانه مراجعه می‌کنند، باید کد ملی و تاریخ تولد نوزاد را اعلام کنند و در سامانه‌های غذا و دارو ثبت و استعلام لازم از ثبت احوال صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =