رکود

بانک‌های مرکزی در طول یک سال گذشته در تلاش بودند تا اثر تورمی جنگ روسیه و اوکراین را با سیاست‌های انقباضی برطرف کنند و اگرچه در مراحل ابتدایی موفق شدند ولی تورم کشورهای بزرگ به ویژه‌ آمریکا دوباره گارد صعودی گرفته است. اقتصاد جهانی هنوز این بحران را پشت سر نگذاشته و اکنون تنش‌های جنگی در خاورمیانه و افزایش قیمت نفت چراغ سبز دیگری به افزایش تورم است.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین، سعید غفاری: «رکود» محتمل‌ترین سناریو برای اقتصاد جهان است. بانک‌های مرکزی در طول یک سال گذشته در تلاش بودند تا اثر تورمی جنگ روسیه و اوکراین را با سیاست‌های انقباضی برطرف کنند و اگرچه در مراحل ابتدایی موفق شدند ولی تورم کشورهای بزرگ به ویژه‌ آمریکا طی ماه‌های گذشته دوباره گارد صعودی گرفته است. اقتصاد جهانی هنوز این بحران را پشت سر نگذاشته است و اکنون تنش‌های جنگی در خاورمیانه و افزایش قیمت نفت چراغ سبز دیگری به افزایش تورم است.

پاول رییس فدرال رزرو در آخرین سخنرانی خود گفت چرخه انقباضی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید ادامه‌دار خواهد بود تا موفق به مهار تورم شود. بانک مرکزی آمریکا در تلاش است تورم را به سطح ۲ درصد بازگرداند ولی شاخص بهای مصرف کننده در طول سه ماه گذشته حدود ۰.۷ درصد افزایش یافته‌ است. شرایط در کشورهای اروپایی و چین نیز خوب نیست. چینی‌ها در سال ۲۰۲۳ تاکنون به رشد اقتصادی مدنظر خود نرسیده‌اند. از طرفی با رکود در بخش مسکن، شرکت‌های چینی فعال در این حوزه را یکی پس از دیگری به مرز ورشکستگی می‌رساند.

اورگراند دو ماه قبل اعلام ورشکستگی کرد و شرایط برای کانتری گاردن یکی دیگر از شرکت‌های ساخت‌وساز چینی خوب نیست. این شرکت موفق به پرداخت بدهی‌ها در موعد مقرر نشد. شرایط بازار مسکن تقاضا برای محصولات فولادی را کاهش داد و این با کاهش قیمت شدید محصولات فولادی همراه بود. قیمت میلگرد آنقدر کاهش پیدا کرد تا فولادسازان چینی در بسیاری از ماه‌های سال ۲۰۲۳ بابت تولید هر تن میلگرد زیان شناسایی کنند. به همین دلیل تقاضا برای فلزات پایه مانند روی، آلومینیوم و مس نیز کاهش پیدا کرد.

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد انبارهای بزرگ به خصوص در چین از نظر ظرفیت در شرایط مطلوبی قرار ندارند زیرا انبارداران از ترس رکود، موجودی خود را به سرعت نقد می‌کنند. اگرچه پیش از آغاز تنش در خاورمیانه انتظار می‌رفت بسته‌های حمایتی دولت‌ها موفق به شکست رکود شود ولی با آغاز این درگیری نفت بار دیگر گارد صعودی گرفته است.

طی ماه‌های گذشته قیمت نفت با شاخص بهای مصرف کننده همبستگی مثبتی داشت یعنی انتظار می‌رود تورم بارد یگر صعودی شود، به خصوص اگر درگیری به کشورهای تولیدکننده نفت مانند سوریه کشیده شود. با این شرایط بانک‌های مرکزی نیز فقط یک راه برای کنترل تورم دارند و آن هم ادامه چرخه‌ انقباضی است.

سیاست‌های پولی انقباضی طی یک سال گذشته قیمت‌ها در بازار کامودیتی، سهام و رمزارزها را ریزشی کرد و همین امروز هم داوجونز آماده نزول شدیدی است. بازار رمزارزها یکی از قربانیان بزرگ چرخه‌ انقباضی بود، ارزش بازار این بازار در فاز اول چرخه‌ انقباضی تقریبا یک‌سوم شد. تحلیل‌گران بسیاری عقیده دارند ادامه‌ چرخه انقباضی به انتخابات پیش‌رو در آمریکا نیز بستگی دارد. ولی تا آن زمان حدود یک سال زمانی باقی‌مانده‌ است و سیاست‌های پولی انقباضی تنها راه‌حل بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم است با این حساب"رکود" محتمل‌ترین سناریو برای اقتصاد جهان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =