• ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
  • کد خبر: 44128
  • readingTime: ۲ دقیقه
طلای جهانی

قیمت طلا و سکه در روزهای آغازین هفته گذشته تحت تاثیر هیجانات ناشی از جنگ حماس و اسرائیل، قرار داشت و به ویژه قطعات سکه دو تا سه کانال افزایش را تجربه کردند اما با فروکش کردن این هیجانات، اندکی نزولی شدند هر چند بازدهی آنها تا این لحظه نسبت به هفته گذشته مثبت بوده است.

به گزارش ایراسین به نقل از تجارت نیوز، قیمت طلا و سکه تا به امروز، هفته پر نوسانی را پشت سر گذاشته است. سکه امامی حتی به کانال ۳۱ میلیون تومانی هم رفت اما به تدریج، با تخلیه هیجانات ناشی از جنگ حماس و اسرائیل، روند قیمت‌ها کاهشی شد. در این شرایط، دو کارشناس، تحلیل و پیش‌بینی خود را از شرایط حال و آینده قیمت طلا و سکه تشریح کرده‌اند.

بذرافشان: نوسانات زیادی در بازار طلا نخواهیم داشت

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به روند رشدی بازار فلز زرد از ابتدای هفته جاری تا کنون، گفت: «افزایش قیمت دلار در پی رخدادهای منطقه، عامل اصلی رشد قیمت طلا و سکه در بازار داخلی محسوب می‌شود.»

وی با تاکید بر اینکه با وجود افزایش قیمت‌ها روند عرضه و تقاضا در تعادل قرار دارد، خاطرنشان کرد: «با وجود بالا رفتن قیمت‌ها اما تقاضا نیز تشدید نشده و شرایط بازار عادی است.»

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره پیش‌بینی روند بازار در روزهای آتی گفت: «با توجه به اینکه افزایش قیمت‌ها در روزهای گذشته زیاد بوده، بعید است بازار میزبان نوسان چشمگیری در روزهای آینده باشد. ولی اکنون نمی‌توان درباره مقطعی یا ادامه‌دار بودن روند صعودی بازار طلا نظر داد، یا آینده بازار را پیش‌بینی کرد.»

وی گفت: «باید منتظر اخبار و تغییرات در شرایط اقتصادی و سیاسی ماند. اما در مجموع اگر اخبار و اتفاقات خاصی رخ ندهد، نوسانات زیادی در بازار طلا نخواهیم داشت.»

اشرفی: نوسانات اخیر قابل توجه نبود

سهراب اشرفی کارشناس بازار طلا و جواهر و فعال اقتصادی گفت: «به دلیل رخدادهای منطقه در روزهای گذشته، قیمت دلار در بازار تهران افزایش داشت و بالا رفتن این اسکناس باعث شد که قیمت طلا و سکه نیز افزایشی شود.»

او در مورد شایعات مربوط به جو امنیتی و تعطیلی بازار طلا توضیح داد: «همیشه و در زمان‌های نوسان شدید قیمت، معامله‌گران این بازار سعی می‌کنند زودتر تسویه‌های روزانه را انجام دهند یا کمتر معامله کنند. که البته این موضوع منطقی است. باید توجه داشت نوسان روزهای گذشته نیز به قدری شدید نبوده که بازار طلا بخواهد چنین واکنشی نشان دهد.»

وی افزود: «طی سال‌های گذشته بازارهای مالی کشور نوسانات خیلی شدیدتر و بالاتری را تجربه کرده است و هیچ وقت اتفاق خاصی هم نیافتاده و بازار راه خود را ادامه می‌دهد. این نوسان نیز قابل توجه نبود.»

اشرفی با اشاره به تاثیر طلای جهانی بر قیمت طلا و سکه ادامه داد: «بازار جهانی طلا نقش خیلی مهمی در روند قیمت‌ در بازار داخلی طلا طی روزهای آتی دارد. سیاست‌های فدرال رزرو در نرخ بهره باعث شد قیمت طلای جهانی با فشار به منطقه ۱۸۰۰ دلاری نزدیک شود.

اشرفی گفت: «از ابتدای سال تا الان قیمت‌ طلا و سکه روند نزولی داشته است و بازار خیلی آرام پایین آمده و افزایش یا کاهش شارپی نداشتیم . اما وقتی رشد قیمت روزهای اخیر و حتی امروز را با سال‌های قبل مقایسه می‌کنم نوسانات روزهای اخیر چندان قابل توجه نبوده که بازار طلا واکنش خاصی (مانند تعطیل شدن یا جو امنیتی) از خود نشان دهد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =