• ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
  • کد خبر: 43887
  • readingTime: ۱ دقیقه
فلزات

گزارش ۶ ماهه شرکت‌های مورد بررسی در گروه فلزات اساسی بازار سرمایه از رشد فروش آنها خبر می‌دهد. فروش ۴ شرکت فصبا، فسوژ، فماک و کویر در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرد. فولاد نیز در این بازه زمانی حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان فروش بیشتری به ثبت رسانده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محدودیت‌های توزیع برق در فصل تابستان و کاهش شدید قیمت محصولات فولادی و فلزات اساسی در بازارهای جهانی مانع فروش گروه فلزات اساسی در کشور نشد. گزارش‌های مالی منتشر شده‌ از گروه فلزات اساسی نشان می‌دهد فروش بسیاری از آنها طی ۶ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده‌ است و در میان آنها فصبا با رشد ۱۳۶ درصدی در صدر قرار می‌گیرد.

فصبا در نیمه اول سال ۱۴۰۲ موفق به ثبت فروش ۸ هزار و ۵۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی شد، این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۶ درصد رشد کرده‌ است. در کنار فصبا، میزان فروش سه شرکت فسوژ، فماک، و کویر نیز در ۶ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۲ نسبت به شش ماه اول ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده‌ است. درآمد فسوژ، فماک و کویر به ترتیب ۱۱۶، ۱۱۰ و ۱۰۰ درصد رشد کرد.

فروش برخی تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی در طول ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ به قرار نمودار زیر است:

https://media.irasin.ir/d/2023/10/06/0/63380.png?ts=1696597237737

افزایش فروش در بازه زمانی فعلی با توجه به بحران‌های بازار جهانی فلزات اساسی کار دشواری است اما برای شرکت‌های کوچک راحت‌تر است، برای مثال شرکتی با میزان فروش ۶۰ میلیارد تومان راحت‌تر از شرکتی‌هایی با میزان فروش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌تواند درآمد خود را دوبرابر کند. رشد درآمد برای شرکت‌های کوچک نسبت به شرکتی مانند ذوب یا فخوز ساده‌تر است. با این حال بزرگان این حوزه نیز موفق به ثبت کارنامه‌ خوبی در نیمه‌ اول سال ۱۴۰۲ شدند.

ذوب در نیمه‌ اول سال ۲۹ هزار و ۹۴۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش داشت و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد رشد کرد. فخوز نیز در این بازه زمانی ۳۳ هزار و ۷۵۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فروخت تا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ درصد فروش بالاتری داشته باشد. در این میان فولاد با افزایش ۵۳ درصدی فروش در نیمه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل به فروش ۱۲۳ هزار و ۵۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی رسید.

در ۶ ماه اول سال چهار شرکت کویر، فولاد، ذوب و فخوز موفق به فروش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان شدند و درمیان آنها نیز تنها فروش فولاد مبارکه بالاتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود. با این تفاسیر بعید به نظر می‌رسد فروش سایر تولیدکنندگان تا پایان سال نیز به رقم فروش ۶ ماهه فولاد برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =