• ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
  • کد خبر: 43878
  • readingTime: ۱ دقیقه
کامودیتی

فدرال‌رزرو ایالات‌متحده به دلیل خطرات تورمی، نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی بالا نگه داشته است که این موضوع موجب کاهش تقاضا در بازارهای کالایی شده و پیشی گرفتن میزان عرضه از تقاضا افت قیمت کامودیتی‌ها را در پی داشته است.

به گزارش ایراسین به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که قیمت مس برای اولین بار از اواخر ماه مه با قیمت کمتر از ۸هزار دلار مورد معامله قرار گرفت. همچنین سایه بدهی توسعه‌دهندگان بخش املاک بر بازار کامودیتی‌ها باعث شد تا سنگ‌آهن نیز کانال ۱۲۰دلاری را از دست بدهد. قیمت طلا نیز طی دومین هفته پیاپی تحت‌تاثیر سیاست‌های فدرال‌رزرو ایالات‌متحده برای بالا نگه‌داشتن نرخ تورم به کمترین میزان خود طی هفت‌ماه گذشته رسید. در شرایطی که بازارهای کالایی تحت‌تاثیر اخبار منفی اقتصادی غرب و شرق قرار گرفته‌اند، پیش‌بینی‌ها از بهبود تقاضا در بلندمدت حکایت دارند. بهای نفت نیز با یک شتاب برجسته کاهش یافت، تا جایی که قیمت برنت به نزدیکی ۸۴دلار در هر بشکه رسید.

سیگنال‌های تند از طرف فدرال‌رزرو و داده‌های ضعیف بخش تولید از اقتصادهای بزرگ سراسر دنیا موجب افزایش ریسک تقاضا در بازارهای کالایی شد و همین موضوع افت قیمت مس در هفته اول ماه اکتبر ۲۰۲۳ را به دنبال داشت. فلز سرخ برای نخستین بار از اواخر ماه مه در بورس فلزات لندن برای دوره کوتاهی با قیمتی کمتر از ۸‌هزار دلار معامله شد؛ زیرا نگرانی‌ها درباره افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده باعث ریسک‌گریزی فعالان در بازارهای مالی جهانی می‌شود. نگرانی درخصوص احتمال رشدی دیگر در نرخ بهره آمریکا تا پایان سال‌جاری میلادی با افزایش غیرمنتظره فرصت‌های شغلی در این کشور تقویت شد و این موضوع سیگنال افت نرخ فلزات را تقویت کرد. افزایش فرصت‌های شغلی در ایالات‌متحده، واهمه از بروز رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی را کاهش داده و دست فدرال‌رزرو را برای رشد نرخ بهره به‌منظور مهار تورم باز می‌گذارد.

نرخ‌های بهره بالا به معامله‌گران و مشاغل تولیدی سرمایه‌بر فشار می‌آورد که این موضوع انگیزه‌ای برای کاهش ذخایر یا تخلیه ذخایر فلزی در بازار نقدی جهت به حداقل رساندن هزینه‌های تامین مالی به وجود می‌آورد. در عین حال سخت‌گیری فدرال‌رزرو از سایر بانک‌های مرکزی دنیا بیشتر است و همین موضوع باعث می‌شود ارزش شاخص دلار نسبت به سایر ارزها بیشتر شود. افزایش ارزش شاخص دلار آمریکا خرید کامودیتی‌ها را برای دارندگان سایر ارزها گران می‌کند. شواهدی از اثرگذاری فشارهای تجاری بر معاملات بورس فلزات لندن مشهود است. تخفیف بین قراردادهای نقدی و معاملات آتی سه‌ماهه در روز دوشنبه به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۰ رسید که نشانه‌ای از سبقت گرفتن عرضه لحظه‌ای از تقاضاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =