دهقانی فیروزآبادی

معاون علمی، فناوری و دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه هم اکنون تعداد شرکتهای دانش بنیان در کشور به ۹ هزار و ۱۰۰ شرکت رسیده است، گفت: به‌زودی از بسته پیشران شرکت‌های دانش بنیان رونمایی می‌شود.

به گزارشخبرنگار ایراسین، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و دانش بنیان ریاست جمهوری، امروز پنجشنبه در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، با تاکید بر اینکه گفتمان علم و فناوری در سه دهه گذشته توسط رهبری پیگیری شده است، اظهار داشت: سیاست تعریف اقتدار کشور بر مبنای قوه و سلطان علم، بیش از سه دهه است که توسط رهبر معظم انقلاب سیاستگذاری شده و بسیار جدی دنبال شده و نتیجه این پیگیریها این بوده که ما تاکنون در این عرصه و سپهر، ۴ دوران را تجربه کرده ایم.

وی افزود: دورانی بحث گفتمان سازی تبدیل علم و به ثروت بود، دهه ۸۰ گفتمان پژوهش‌های دانشگاهی، تبدیل علم به ثروت و ایجاد ثروت از علم خیلی مطرح بود. حتی در دانشگاهها بحث های نظری شکل گرفت که وظیفه دانشگاه در این زمینه چیست و این موضوع را چگونه باید انجام داد و گفتمان آن در کشور به چه نحوی شکل بگیرد.

معاون رئیس‌جمهور بیان کرد: دوره دومی که تجربه کردیم دوران فطرت جریان دانش بنیان کشور بود ، قانون حمایت از موسسات و شرکت‌های دانش بنیان که سال ۸۹ تصویب می‌شود ماحصل دوران کوتاهی است که در آن دوران زیرساخت‌های قانونی و نظری حمایت متمرکز و جدی از جریان تبدیل علم به ثروت در قالب یک محتوایی تحت عنوان موسسات دانش بنیان است.

دهقانی فیروز آبادی افزود: دهه دیگری را تجربه کردیم که اسم آن را دوران اجرای قانون مصوب سال ۸۹ می گویم که بسیاری از زیرساخت‌های اقتصاد دانش بنیان شکل گرفت. مفاهیمی مثل پارک‌های علم و فناوری، شتاب دهنده‌ها ،شرکت‌های دانش بنیان و خود مفعثهوم دانش بنیان شگل می کیرد.وی با بیان اینکه سال ۸۹ ، ۹۰ پنجاه تا ۵۵ شرکت دانش دانش بنیان بودند، گفت: امروز به بیش از ۹۱۰۰ شرکت دانش بنیان رسیده ایم که این جریان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: بسیاری از فناوری‌ها در دهه گذشته شروع شد به تحقیق و توسعه رسید و نمونه‌های اولیه آزمون خطا منجر دستیابی به دستاوردهای ملموس در بازار شد .

وی گفت: دوران چهارمی را تجربه می کنیم که هم اکنون به تعداد کافی هویت اقتصادی از جنس شرکت و موسسه داریم. تعداد خیلی خوبی آزمایشگاه ، مراکز رشد ، پارک‌های علم و فناوری، شتاب دهنده‌ها ، کارخانه های نوآوری را داریم. معاون رئیس‌جمهور به قانون جهش تولید اشاره کرد و گفت: این قانون نسل جدیدی را نوید می دهد که شرکت هایی که طی ۱۰ سال گذشته شکل گرفته اند و به نمونه رسیده اند امروز به صنعت تبدیل و وارد عرصه جدید صنعت و اقتصاد شده اند.

وی گفت: بنابراین می شود با چشم اندازی که در قانون جهش تولید ترسیم شده فرصت‌های بی‌نظیر و کم نظیری برای تحقق اقتصاد دانش بنیان باشد.

دهقانی فیروز آبادی با بیان اینکه شاخص‌های اقتصاد مستقیماً باید در زندگی مردم احساس شود گفت: اگر فناوری یک لایه دور از زندگی مستقیم مردم است، اما اقتصاد مستقیم در زندگی مردم حضور دارد. الان منتظریم که مردم در زندگی، در حمل و نقل، در غذا، سلذمت و بهداشت تاثیر چهار دهه حمایت از علم و فناوری را ببینند بنابراین منتظریم که شاخص‌های ارزیابی هم تغییر کند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: انتظار شاخص ارزیابی کشور پیشرفت علم و فناوری است که تعداد اشتغال تخصصی ایجاد شده باشد. ارزش افزوده ایجاد شده از دانش و فناوری باشد. سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص ملی باشد.

وی با بیان این که در این عرصه نیازمند ساختار هستیم گفت: اولین زیرساخت کمیت و تعداد و تعدد است. دومین زیرساخت سخت افزاری است. که البته کشور به اندازه کافی در ایجاد آزمایشگاه‌ها زیرساخت‌های تولید، مراکز تحقیق و توسعه پارک‌های علم و فناوری سرمایه گذاری کرده و زیرساخت های خوبی داریم. سومین زیرساخت داشتن قوانین و تنظیم گری‌های مناسب است که قانون جهش تولید قسمت زیادی از این زیرساخت را فراهم کرده است.

دهقانی فیروز آبادی گفت: چهارمین زیر ساخت و مهمترین ان بازار مصرف است. بازار نیازهای کشور چه در محصول چه در خدمت و چه در فرایندها و بهینه‌سازی به سمت اقتصاد دانش سوق دهیم.

معاون رئیس‌جمهور اظهارداشت: یکی از بزرگترین ارکانی که معاونت علمی در این دوره پیگیری می کند، ایجاد و توسعه بازارهای دولتی و بین المللی برای شرکت‌ها محصولات و خدمات دانش بنیان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =