• ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
  • کد خبر: 43478
  • readingTime: ۲ دقیقه
گندله فولاد سنگان

پیش بینی می‌شد با افزایش قیمت سنگ آهن از محدوده ۱۰۰ تا ۱۲۲ دلار، قیمت گندله در بازارهای جهانی و بورس کالا نیز افزایش پیدا کند ولی برخلاف پیش‌بینی‌ها قیمت گندله در بورس کالا صعودی نشد و با کاهش قیمت سنگ آهن در هفته‌ گذشته حالا احتمال ریزش قیمت گندله در معاملات هفته آینده بورس کالا وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روند صعودی قیمت گندله سنگ آهن در دو معامله پایانی بورس کالا متوقف شد و قیمت در محدوده ۴ هزار و ۶۸۵ تومان به ثبات رسید. اردیبهشت ماه قیمت هر کیلوگرم گندله در یک روند ریزشی شدید از ۴ هزار و ۸۴۰ تومان تا ۴ هزار و ۴۰۰ تومان ریخت و سپس از اول مردادماه قیمت روند صعودی جدیدی را آغاز نمود و هر هفته با قیمت بالاتری معامله شد ولی در چند معامله پایانی بورس کالا قیمت گندله تغییر چندانی ندشت.

ثبات قیمت گندله در بورس کالا با افزایش قیمت جهانی گندله و سنگ آهن همزمان بود. پیش از این پیش بینی می‌شد با افزایش قیمت سنگ آهن از محدوده ۱۰۰ دلار تا ۱۲۲ دلار، قیمت گندله در بازارهای جهانی و بورس کالا نیز افزایش پیدا کند ولی برخلاف پیش‌بینی‌ها قیمت گندله در بورس کالا صعودی نشد و با کاهش قیمت سنگ‌آهن در هفته‌ گذشته حالا احتمال ریزش قیمت گندله در معاملات هفته آینده بورس کالا وجود دارد، زیرا قیمت گندله وارداتی چین به اصلاح قیمت سنگ‌آهن واکنش سریعی نشان می‌دهد.

ضعف شدید تقاضا نیز یکی دیگر از دلایل ثبات قیمت گندله طی هفته‌های گذشته‌ بود. در آخرین معامله گندله در بورس کالا ۹۴۷ هزار تن گندله عرضه شد و تنها ۳۵ درصد معادل ۳۳۲ هزار تن معامله شد. متوسط قیمت گندله در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

ثبات قیمت گندله تحت تاثیر ریزش سنگ‌آهن

متوسط قیمت گندله سنگ‌آهن از اول مرداد ۶.۵ درصد افزایش پیدا کرد ولی به سقف قیمتی سال ۱۴۰۲ نرسید. اکنون با توجه به ثبات قیمت گندله در آخرین معاملات انجام شده و همچنین کاهش تقاضا، احتمال کاهش قیمت پایه در هفته‌های آینده وجود دارد.

این هفته حجم معاملات گندله در بورس کالا طی سال ۱۴۰۲ به بیش از ۸ میلیون تن به ارزشی بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان رسید. آمارها از افزایش تولید ۱۰ درصدی گندله طی ۴ ماه ابتدایی سال جاری خبر می‌دهد ولی با وجود افزایش عرضه، سطح تقاضا همچنان ضعیف ارزیابی می‌شود. امسال در بیشتر معاملات بورس کالا کمتر از ۴۰ درصد گندله عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. سنگ‌آهن گهر زمین، معدنی و صنعتی گل‌گهر و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو امسال بزرگترین عرضه‌کنندگان گندله در بورس کالا بودند. بیش از ۸۰ درصد از گندله عرضه شده در بورس کالا متعلق به سنگ‌آهن گهر زمین، معدنی و صنعتی گل‌گهر است و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز به تنهایی بیش از ۱۰ درصد گندله عرضه شده در بورس کالا را تامین می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =