زلفی گل

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مبتنی بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساتید برای ارتقای علمی باید فرصت مطالعاتی در صنعت بگذرانند و از وزیر صمت درخواست می‌کنم نسبت به استفاده از این ظرفیت‌ها اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان اظهار داشت: برگزاری این رویداد نشان می‌دهد نوع نگاه دولت مردمی سیزدهم به بحث علم و فناوری و صنعت نگاه ویژه‌ای است. این موضوع می‌تواند منشأ تحولات جدید در بخش تولید، علی‌الخصوص تولیدات دانش بنیان و دانشگاهی شود.

وی ادامه داد: امروزه دنیا مسیر خود را از طریق علم، فناوری و نوآوری تعیین می‌کند و دنیای پیشرفته به این نتیجه رسیده که اگر صرفا بر مزیت‌های نسبی متوقف شود، دنیای آینده را از دست خواهد داد؛ در نتیجه نیاز است به علوم و فنون نوظهور و نوپدید یه طور ویژه توجه شود.

زلفی گل افزود: معادن مختلف، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مزیت نسبی کشور است که به لطف خدا در کشور وجود دارد، اما اگر مبنای کشور را بر مزیت‌های نسبی تنظیم کنیم، آینده را از دست خواهیم داد. اگر کشور را با نفت و... مدیریت کنیم دنیا از ما عبور می‌کند و باید به سمت استفاده از منابع انرژی پایدارتر و نوظهور برویم. به همین دلیل راهی جز سرمایه گذاری در زمینه علم، فناوری و نوآوری نداریم چراکه این تنها راه خلق مزیت‌های جدید است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: امروزه بحث علوم شناختی، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و چندین رشته علمی نوظهور ما را وادار می‌کند نوع نگاه و سرمایه‌گذاری خود را تغییر دهیم. اگر این علوم نوظهور و نوپدید و فناوری و نوآوری‌های جدید را در صنایع جای ندهیم به راحتی قدرت ملی خود را از دست خواهیم داد. دنیا از طریق سرمایه گذاری بر علم و فناوری به دنبال افزایش علم و امنیت خود است.

وی اظهار داشت: یکی از بهترین راه ها برای ایجاد ارتباط میان اندیشکده‌ها و صنایع دانش بنیان با بخش‌های مختلف نظیر بدنه حاکمیت استفاده از ظرفیت‌های هیئت علمی دانشگاه‌ها است؛ چرا که این افراد هم شایستگی علمی دارند و هم به عنوان حلقه واسط بین صنعت، جامعه و دانشگاه ایفای نقش می‌کنند.

محمدعلی زلفی گل تکمیل کرد: خوشبختانه با اذن مقام معظم رهبری بنا شد دانش آموختگان دکتری به جای سربازی، امریه دکتری بگذارنند. از سوی دیگر نیز مبتنی بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساتید برای ارتقای علمی باید فرصت مطالعاتی در صنعت بگذرانند و از وزیر صمت درخواست می‌کنم نسبت به استفاده از این ظرفیت‌ها اقدام کند.

وی در پایان یادآور شد: برگزاری این رویدادها در راستای فرهنگ‌سازی جدید مبتنی بر ارتباط بین دانشگاه، پژوهشگاه، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و... یک ارزش تلقی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =