• ۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶
  • کد خبر: 43362
  • readingTime: ۳ دقیقه
محمدرضا ساکت

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان گفت: امیدواریم برای آخرین بار به یک راهبرد همه‌جانبه برای حل مشکل باشگاه‌ها برسیم زیرا حیات باشگاه‌ها به درآمد ثابت آن‌ها از جمله حق پخش وابسته است.

به گزارش ایراسین، محمدرضا ساکت مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در گفت‌وگویی تلویزیونی در خصوص حق پخش فوتبال اظهار داشت: ورزش و فوتبال یک صنعت است، صنعت هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و تولید و عرضه است و این فرآیندها در صنعت وجود دارد؛ فوتبال نیز به عنوان یک صنعت در دنیا است.

وی ادامه داد: باشگاه و فدراسیون ورزشی یک محصول تولید و عرضه می‌کند، تولید فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها رویدادهای ورزشی است، پرورش بازیکنان مستعد نیز تولید آن‌ها است اما رویداد ورزشی مهم‌ترین تولید آن‌ها است که عرضه رویداد ورزشی را حق پخش تلقی می‌کنند که حقوقی برای باشگاه مترتب می‌شود.

ساکت با بیان این‌که در قانون اساسی نیز مالکیت مهم شمرده است، گفت: باشگاه این حق را می‌تواند به مجموعه پخش‌کننده واگذار کند و این مجموعه با خرید می‌تواند این رویداد ورزشی را نشر دهد؛ باشگاه رویداد را به عنوان محصول در اختیار یک مجموعه پخش‌کننده می‌گذارد و هزینه‌های خود را درخواست می‌کند.

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ادامه داد: در برخی سال‌ها حق پخش توسط صدا و سیما مورد تایید شده و مبالغی نیز پرداخت شده اما در مقاطعی به دلیل مشکلات اقتصادی قطع شده است، نحوه واگذاری حق‌ پخش فردی و جمعی است؛ باشگاه‌ها امتیاز عرضه رویداد را واگذار می‌کنند و به سازمان لیگ به عنوان نماینده می‌دهند تا با مجموعه عرضه‌کننده مذاکره کند.

وی با بیان این‌که در فوتبال‌حرفه‌ای الزاماتی پدیدار شده است و باشگاه‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای معیارهایی باید داشته باشند، گفت: در بخش مالی به موضوع درآمدهای پایدار باشگاه توجه شده است تا باشگاه‌ها به این سمت بروند و در بخش بین‌المللی تا ۷۰ درصد درآمدها از حق پخش تأمین می‌شود.

ساکت با اشاره به این‌که بیشترین برجستگی درآمد باشگاه‌ها حق پخش است، تصریح کرد: رویداد تولید شده جذابیت دارد و حق پخش زنده، با تأخیر و قسمت‌های برجسته، درآمد ثابتی را فراهم می‌کند که باشگاه می‌تواند برنامه‌ریزی منظمی داشته باشد؛ فیرپلی مالی در قالب سیستم‌های بین‌المللی یک برنامه سه ساله است که درآمدها هزینه‌ها را پوشش دهد، وضعیت مالی باشگاه باید در سه سال وضعیت متوازنی داشته باشد و رویداد، جذاب‌ترین محصول باشگاه است که مشتری عمومی دارد و بیشترین درآمد را می‌تواند داشته باشد.

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان خاطرنشان کرد: مجوز حرفه‌ای مسیر استاندارد بین‌المللی است که با جدیت در فوتبال دنبال می‌شود و حتی بابت حذف شدن باشگاه‌های شایسته فوتبال از رویدادهای بین‌المللی شده است؛ باشگاه‌ها باید معیارهای پنج‌گانه را رعایت کنند و کارشناسان AFC آن‌ها را بررسی می‌کنند.

وی افزود: مسیر فوتبال شفاف و گویا است که ممیزی آن در داخل صورت نمی‌گیرد و با معیارهای بین‌المللی است، باشگاه‌هایی که دنبال مجوز حرفه‌ای هستند، به عنوان یک معیار رسمی باید پاسخگوی این موضوع باشند و باشگاه‌های حاضر در آسیا این معیارها را داشته‌اند.

ساکت با اشاره به نحوه پرداخت حق‌پخش گفت: در یک روش سازمان برگزار کننده مسابقات از مبالغی که دریافت می‌کند، به اعضای خود پرداخت‌هایی انجام می‌دهد، برای مثال در باشگاه‌های آسیا AFC به نمایندگی از باشگاه‌ها رایت تلویزیونی را می‌فروشد و مبالغ به دست آمده را در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌دهد.

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان تصریح کرد: در نوعی دیگر یک باشگاه می‌تواند به صورت فردی نیز رویداد خود را به صورت مستقیم به اشتراک بگذارد؛ در حال حاضر سازمان لیگ متولی این کار است و از سازمان لیگ انتظار تلاش و دقت نظر بیشتری داریم.

وی با بیان این‌که اکنون نیز پیگیری‌های تاج و نگاه مثبت جبلی سبب شده که موضوع حق پخش در مجلس پیگیری شود، گفت: مجلس و هیأت دولت ورود کرده‌اند و ماده ۷۸ در برنامه هفتم آمده است، تغییرات در وزارت ورزش نیز سبب به تأخیر افتادن به نتیجه رسیدن حق پخش شده است اما امیدواریم برای آخرین بار به یک راهبرد همه‌جانبه برای حل مشکل باشگاه‌ها برسیم زیرا حیات باشگاه‌ها به درآمد ثابت آن‌ها از جمله حق پخش وابسته است.

ساکت در پاسخ به این سؤال که وضعیت درآمدزایی باشگاه‌ها از سایر بخش‌ها چطور است، گفت: کارشناسان AFC همه بخش‌های درآمدزایی باشگاه‌ را به طور دقیق بررسی کرده و سپس مجوز حرفه‌ای را اعطا می‌کنند؛ قطعا این درآمدها وجود دارد اما بزرگ‌ترین بخش درآمد حق پخش تلویزیونی است.

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان با بیان این‌که در چند دوره این موضوع پیگیری شده اما تاکنون حقوق حقه باشگاه‌ها به فنا رفته است، عنوان داشت: همه باشگاه‌ها امروز مطالبه‌گر هستند، رویکرد مثبت در صدا و سیما وجود دارد، چابکی لازم در وزارت ورزش وجود دارد تا ظرف ۶ ماه الگو و راهبرد دقیق و کاملی در این خصوص مشخص شود.

وی در پایان یادآور شد: شاید عدم ثبات در فدراسیون فوتبال، تلاش کم‌تر سازمان لیگ و مطالبه‌گری ناقص باشگاه‌ها از جمله دلایلی بوده که تاکنون موضوع حق پخش به نتیجه نرسیده است اما امیدواریم یک بار برای همیشه موضوع حق پخش به خوبی محقق شود و به یک نقطه روشن و اجرایی برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =