شمش فولاد

براساس گزارش متال اکسپرت قیمت شمش فولاد و میلگرد صادراتی ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۵ و ۷.۷ درصد کاهش پیدا کرده است. البته باید در نظر داشت داده‌های ضعیف از اقتصاد چین در این مدت باعث شد تا قیمت تمام محصولات فولادی در بازارهای جهانی نزولی باشد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نیمه اول سال ۱۴۰۲ به روزهای ترسناکی در بازار جهانی محصولات فولادی تبدیل شد. چینی‌ها در ابتدای سال ۲۰۲۳ وعده دادند رشد اقتصادی را به ۵ درصد می‌رسانند ولی با شروع سال ۱۴۰۲ داده‌های اقتصادی هر ماه بدتر از ماه بعد شد تا شرایط برای ریزش قیمت محصولات فولادی فراهم شود. میلگرد، شمش‌ و انواع ورق یکی از پس از دیگری با ریزش‌های قیمت شدیدی مواجه شدند و نتیجه آنها کاهش شدید قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران بود.

براساس گزارش متال اکسپرت شمش‌ فولاد صادراتی ایران در ابتدای سال ۱۴۰۲ با متوسط قیمت ۵۶۰ دلار معامله می‌شد ولی تا کانال ۴۴۰ دلار فروریخت سپس از این محدوده تا کانال ۴۷۰ دلار رشد کرد. متوسط قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در طول ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ به قرار نمودار زیر است:

کارنامه شمش فولاد و میلگرد صادراتی ایران در نیمه اول ۱۴۰۲

قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در نیمه دوم شهریورماه به کانال ۴۸۰ دلار رسید ولی متوسط قیمت در پایان شهریور ماه ۴۷۵ دلار به ازای هر تن بود. متوسط قیمت شمش فولاد صادراتی ایران از اول مردادماه حدود ۸ درصد رشد کرد ولی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ درصد فرو ریخت. تقاضا در بازار شمش فولاد طی هفته‌های گذشته روند صعودی داشت. نتیجه این افزایش تقاضا رشد قیمت شمش فوب دریای سیاه و چین‌ بود. با این تفاسیر بسیاری از فعالان بازار نسبت به رشد قیمت شمش فولاد صادراتی ایران برای نیمه دوم سال ۱۴۰۲ امیدوارند.

میلگرد صادراتی ایران نیز مانند شمش فولادی از اول مردادماه با افزایش قیمت مواجه شد ولی معامله آخر شهریورماه را با کاهش قیمت به پایان رساند. متوسط قیمت میلگرد صادراتی ایران براساس گزارش متال اکسپرت در طول ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ به قرار نمودار زیر است:

کارنامه شمش فولاد و میلگرد صادراتی ایران در نیمه اول ۱۴۰۲

شش ماه گذشته برای میلگرد در بورس فلزات لندن و بازار آتی بندر شانگهای روزهای ریزشی بسیاری رقم خورد و به دنبال آن قیمت میلگرد صادراتی ایران نیز کاهش پیدا کرد. هر تن میلگرد صادراتی ایران در نخستین روزهای فروردین ماه با قیمتی بالاتر از ۵۴۰ دلار معامله می‌شد ولی تا ۴۹۰ دلار کاهش پیدا کرد.

میلگرد صادراتی ایران از اول مرداد ماه در یک روند صعودی از ۴۹۰ دلار به ازای هر تن تا ۵۰۵ دلار رشد کرد و در معامله آخر شهریورماه به متوسط قیمت ۵۰۰ دلار برگشت. در مجموع بازدهی قیمت میلگرد صادراتی ایران در نیمه اول سال ۱۴۰۲ برابر با منفی ۷.۷ درصد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =