سبحانی

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور گفت: کل زنجیره فولاد در کشور ۵ درصد از گاز را مصرف می‌کند و این در حالی است که در قطعی‌ها اولین مجموعه‌های ممنوعیت مصرف، شرکت‌های فولادی هستند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بهرام سبحانی پیش از ظهر دوشنبه در اولین همایش تاب‌آوری در صنعت فولاد اظهار داشت: طی یک سال گذشته اتفاقاتی در صنعت فولاد افتاده که ما را بر آن داشت که این همایش را برگزار کنیم و راهکارهایی را برای حل این مشکلات برای تصمیم‌سازان ارائه دهیم چرا که برخی از تصمیمات در حال خارج شدن از آستانه تحمل صنعت فولاد است.

وی ادامه داد: صنعت فولاد اینرسی زیادی دارد اما باید توجه داشت که چنانچه خللی در صنعت فولاد ایجاد شود جبران آن طولانی‌مدت خواهد بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره به اینکه کشور ایران در حال حاضر توانسته با تولید حدود ۳۲ میلیون تن فولاد خود را در جمع ۱۰ کشور برتر تولیدکننده این محصول قرار دهد، گفت: ظرفیت تولید فولاد در کشور ۴۵ میلیون‌تن است و امروز از ۳۳ میلیون‌تن آن استفاده می‌شود و یک سوم از ظرفیت ایجاد شده قابل بهره‌برداری نیست.

سبحانی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۵ حدود ۹ میلیون‌تن تولید فولاد بوده است، افزود: در آن سال واردکننده مطلق فولاد بودیم و امروز به ظرفیت ۳۲ میلیون‌تن رسیدیم.

وی گفت: سال ۸۵ بخش خصوصی اجازه ورود و سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد را بر اساس ابلاغیه رهبر معظم انقلاب پیدا کرد و این امر نقطه عطفی در صنعت فولاد کشور شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با بیان اینکه اکتشاف و بهره‌برداری از منابع فولاد رونق گرفته است، ادامه داد: ما در دو سال گذشته با بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه مانع تولید روبه‌رو بودیم که بیشتر آن در زمینه فروش و بازار و ... بوده است و با راه‌اندازی بورس در یک فرایند رقابتی به مشکلات افزوده شد.

وی اضافه کرد: در شرایطی که حقوق و دستمزد ۵۷ درصد و قیمت برق، گاز و حامل‌های انرژی، حمل و نقل هزینه خدمات دولتی و... بعضا چندبار در سال افزایش پیدا می‌کند، چگونه می‌توان انتظار داشت قیمت فولاد ثابت بماند؟ این محدودیت و قطعی انرژی در شرایطی است که اکنون کل صنعت فولاد کمتر از ۵ درصد گاز کشور را مصرف می‌کند.

سبحانی با بیان اینکه صنعت فولاد تا اندازه‌ای تاب‌آوری دارد و در نقطه‌ای دچار آسیب می‌شود، گفت: باید توجه داشت که نامهربانی‌ها که نمی‌دانم عمدی است یا از روی ناآگاهی بر صنعت فولاد دیده شده است، نزدیک به سه ماه در تابستان محدودیت برق و نزدیک به دو الی سه‌ماه محدودیت گاز داریم د و این امر تولید را دچار مشکل می‌کند.

وی با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی اظهار داشت: اینکه هر صادرکننده‌ای باید ارز خود را به کشور بیاورد و حساب کتابش را داخل کشور انجام دهد کار درستی است و در همه جای دنیا هم همین روند اجرا می‌شود اما اینکه می گویند تولیدکننده همه ارز خود را به بانک مرکزی بدهد و برای تامین ارز مورد نیاز خود برای تامین مواد اولیه در صف بایستد کار درستی نیست.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد کشور با بیان اینکه باید بخشی از درآمدهای ارزی، تامین‌کننده نیاز خود صنعت باشد، گفت: فرایند تعریف شده از سمت بانک مرکزی یک مانع است.

وی با بیان اینکه هزینه‌های تولید و نیازهای صنایع را نمی‌توان تعطیل کرد، اضافه کرد: در بحث تاب آوری باید به این جنبه پرداخت شود که آن انتظاراتی است که از حاکمیت داریم و باید راهکارهایی ارائه شود که تصمیم سازی‌ها درست انجام شود.

سبحانی با بیان اینکه در کشور ۲۲ میلیون‌تن شمش تولید می‌شود و تنها ۱۲ میلیون تن آن مصرف می‌شود، افزود: باید مابقی تولید صادر شود و وقتی که می‌گویند باید همه تولید را در بورس عرضه کرد فضای رقابتی ایجاد نخواهد شد.

وی تاکید کرد: انتظار این است که حاکمیت دستورالعمل‌ها را مدیریت کند و تبعات آن را بپذیرد.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران افزود: بنگاه‌های اقتصادی کوچک پراکنده در کشور زیاد داریم که باید با یکدیگر ادغام شوند، در این شرایط آستانه تحمل و تاب آوری در بحران‌ها افزایش می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =