• ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
  • کد خبر: 42984
  • readingTime: ۲ دقیقه
گل بو

دنیای فناوری اطلاعات به سمت و سویی کشیده شده است؛ که تمامی زندگی ما را در برگرفته است و تمامی شغل‌ها، حرفه‌ها، کسب‌وکارها و ابعاد زندگی با فناوری اطلاعات دچار تحول بنیادی شده است؛ که شواهد آن را در همه جا به عینه می‌بینیم. اگر، روزی در همین قرن حاضر، رایانه شخصی (کامپیوتر) صرفا وسیله‌ای برای بازی کودکان‌مان و یا انجام برخی از پروژه‌های دانشگاهی بوده است؛ هم اکنون به یک ابزار و وسیله لاینفک و جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده است.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین- اکبر گل‌بو، مدیر عامل شرکت ایریسا: آدم‌ها ۱۰ دسته‌اند: آنهایی که دودویی (باینری) می‌دانند و آنهایی که نمی‌دانند! اگر متوجه شوخی جمله اول نشدید احتمالا از دسته دوم هستید. باینری به مبنای دو اعداد گفته می‌شود؛ یعنی اعداد را فقط با ۰ و ۱ نشان دهیم و ۱۰ در این مبنا می‌شود همان ۲.

امروز، به بهانه روز ۱۳ سپتامبر، روز برنامه‌نویس می‌خواهم قدری در خصوص دنیای برنامه‌نویسی و برنامه نویسان با شما مخاطبان عزیز، گفتگو کنم. جالب است بدانید علت انتخاب این روز چیست. این روز، ۲۵۶ امین روز سال است که معادل ۲ به توان هشت می‌باشد. این عدد؛ متناظر با یک بایت اطلاعاتی نیز در مبنای دودویی هست؛ که در آن هشت بیت یعنی هشت جایگاه قرارگیری صفر و یک است. به عبارت دیگر، مبنای تشکیل دنیای فناوری اطلاعات، برنامه‌نویسان، شبکه‌کاران و دنیای اینترنت همین مبنای دو، بیت، بایت و... است.

از عنوان روز و دلیل نامگذاری که بگذریم؛ دنیای فناوری اطلاعات به سمت و سویی کشیده شده است؛ که تمامی زندگی ما را در برگرفته است و چه کسی هست که می‌تواند ادعا نماید بدون استفاده از فناوری اطلاعات، می‌تواند در این برهه از زمان، حتی به اندازه ی یک روز نیازهای خود را برآورده کند؟ تمامی شغل‌ها، حرفه‌ها، کسب‌وکارها و ابعاد زندگی با فناوری اطلاعات دچار تحول بنیادی شده است؛ که شواهد آن را در همه جا به عینه می‌بینیم. اگر، روزی در همین قرن حاضر، رایانه شخصی (کامپیوتر) صرفا وسیله‌ای برای بازی کودکان‌مان و یا انجام برخی از پروژه‌های دانشگاهی بوده است؛ هم اکنون به یک ابزار و وسیله لاینفک و جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده است.

و برنامه‌های رایانه‌ای، روح و حیات همه این ابزارهاست؛ که توسط برنامه‌نویسان خلق می‌شوند و به تمامی ابزارها حیات می‌بخشند. اگر در سطح اتوماسیون صنعتی، برنامه‌نویسان زبده‌ای حاضر نباشند؛ چگونه می‌توان دستگاه‌ها و تجهیزات را کنترل نمود؟ اگر در سطح شبکه‌های هوشمند ارتباطی میان‌افزارها و تنظیمات لازم طراحی و پیکربندی نشوند؛ نمی‌توان حتی یک بیت اطلاعاتی را در شبکه جابجا نمود. در صورتی که به کمک سیستم‌های اطلاعاتی، برنامه‌های کاربردی متنوعی برای مدیریت یک کارخانه، بنگاه اقتصادی و حتی یک دولت طراحی نشود؛ نمی‌توان مسیر توسعه را به‌سرعت طی نمود و امروزه با ظهور انقلاب صنعتی نسل چهارم؛ چگونه می‌توان بدون برنامه‌نویسان متبحر، تلاشگر و کارآزموده یکپارچگی و شبکه‌سازی پیچیده و مدرن را پشتیبانی کرد؟

ضمن تبریک این روز به همه هم‌رشته‌ای های خود، همکاران عزیزم در شرکت ایریسا که بالغ بر ۵۰۰ برنامه نویس بسیار مجرب را به عنوان اصلی‌ترین سرمایه خود دارد؛ آرزو دارم با شناخت، ارج‌دهی و تلاش برای ایجاد فضای مناسب کسب و کار برای برنامه‌نویسان، مسیر توسعه و پیشرفت ایران اسلامی هموارتر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =