• ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
  • کد خبر: 42897
  • readingTime: ۲ دقیقه
نفت

دو ماه قبل نفت در تلاش برای حفظ کانال ۷۰ دلاری بود و امروز قیمت هر بشکه نفت به بالاتر از ۹۲ دلار رسیده است. حسن مرادی کارشناس حوزه نفت در این‌باره گفت: پیش‌بینی می‌شد با توجه به تداوم جنگ اوکراین و محدودیت‌های اروپا، تقاضا برای نفت افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت هر بشکه نفت برنت به بیش از ۹۲ دلار یعنی بالاترین عدد در طول ۱۰ ماه گذشته رسید. اوپک در گزارشی اعلام کرد احتمالا تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴ حدود ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند ولی ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ چشم‌انداز روشنی برای افزایش تقاضای نفت وجود ندارد. داده‌های اقتصادی چین نیز از کاهش ۱۸ درصدی واردات نفت در ماه گذشته میلادی خبر می‌دهد. این مسائل باعث شد تا کارشناسان بسیاری از احتمال سقوط نفت به کانال کمتر از ۷۰ دلار بگویند ولی نفت برنت در یک حرکت سریع از ۷۲ دلار به ازای هر بشکه تا ۹۲ دلار افزایش پیدا کرد و همچنان به روند صعودی خود ادامه‌ می‌دهد.

چرا قیمت نفت صعودی شد؟ حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین گفت: پیش‌بینی می‌شد با توجه به تداوم جنگ اوکراین و محدودیت‌های اروپا، تقاضا برای نفت افزایش پیدا کند. با آغاز جنگ روسیه و اوکراین قیمت نفت در بازارهای جهانی صعودی شد و تا کانال ۱۲۰ دلار پیش‌رفت، سپس کاهش شدید تقاضا به خصوص در کشور چین باعث شد تا قیمت نفت نزولی شود. عربستان برای کنترل قیمت نفت در دو بازه زمانی تولیدات خود را روزانه ۵۰۰ هزار بشکه و سپس ۱ میلیون بشکه کاهش داد تا شاید نفت کانال ۷۰ دلار را از دست ندهد ولی نفت در ابتدای ماه سپتامبر در یک موج صعودی به قیمت هر بشکه ۹۲ دلار رسید.

با این تفاسیر آیا افزایش قیمت نفت ادامه دار است؟ مرادی در مورد روند قیمت نفت در هفته‌های پیش رو و احتمال دستیابی به هدف ۱۰۰ دلاری برای هر بشکه گفت: احتمالا صعود قیمت نفت ادامه‌دار باشد نه تا ۱۰۰ دلار ولی قیمت نفت از این بالاتر می رود. از طرفی برخی از تحلیل‌گران عقیده دارند تنش‌ها در مرز آذربایجان و ارمنستان نیز به نفع قیمت نفت تمام خواهد شد. مرادی با تایید این موضوع اظهار داشت: امیدواریم این مسئله با توجه به حساسیتی که دارد مانند دفعات قبل با خویشتن‌داری طرفین برطرف شود و مناقشه‌ای بالا نگیرد ولی تنش با افزایش قیمت نفت همراه خواهد بود.

افزایش قیمت نفت در آستانه‌ نیمه سرد سال برای قیمت گاز به خصوص در کشورهای اروپایی یک هشدار مهم بود. آیا قیمت گاز همراه با نفت افزایش پیدا می‌کند؟ پاسخ مرادی به این سوال مثبت بود. وی در این‌باره گفت: با توجه به شروع نیمه سرد سال بعید به نظر می‌رسد روند قیمت گاز نزولی شود به نظر با توجه به نیاز بازار به خصوص برای ال‌ان‌جی و ال‌پی‌جی قیمت روند صعودی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =