روزبه شریعتی

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: اخبار متعدد مانع روند صعودی بازارسرمایه در ماه‌های گذشته شد ولی برنامه هفتم توسعه یکی از محرک‌های قوی بورس به حساب می‌آید و نفع بازار سرمایه را به دنبال دارد. به اعتقاد بنده نیمه دوم سال روزهای خوبی برای بازارسرمایه رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بورس در ابتدای سال ۱۴۰۱ در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد قرار داشت. باوجود افت وخیزهای بازار شاخص کل در آخرین روز کاری شهریور سال گذشته درمحدوده یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد توقف کرد تا بازدهی بازار سرمایه در فصل تابستان منفی ۱۱.۹ درصد شود. اگرچه بازار سرمایه تابستان سردی را در سال ۱۴۰۱ پشت سرگذاشت ولی پاییز و زمستان بورس با گرمی همراه شد تا در انتهای آذرماه شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و ۴۹۶ هزار واحد دست یابد و بازدهی فصل پاییز مثبت ۱۰.۶ درصد شد. روند صعودی بورس در زمستان سال ۱۴۰۱ نیز ادامه یافت تا در آخرین روز کاری اسفندماه شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحد برسد و بازدهی مثبت ۳۱ درصدی را ثبت کند. حال سوال این است آیا تاریخ تکرار می‌شود؟ بازار سرمایه با شروع پاییز روزهای گرمی را پشت سرخواهد گذاشت؟ روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایراسین گفت: نمی‌توان دوره‌های تاریخی را به صورت منطقی و با نگاه اقتصادی و بنیادی به یکدیگر نسبت داد و تقارن هندسی دراین‌باره وجود ندارد. هر دوره در بازار سرمایه شرایط مختص خود را دارد. بازار سال گذشته روند صعودی خود را از زمستان آغاز کرد که محرک‌هایی برای شروع این روند وجود داشت. همچنین باید درنظر داشت بازار مدت قابل‌توجهی یعنی پس از ریزش در سال ۹۹، رشدی را تجربه نکرد و در دوره‌های رکودی و فرسایشی به سر می‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش نرخ ارز به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل رشد بازار سرمایه در زمستان ۱۴۰۱ توضیح داد: افزایش نرخ دلار متاسفانه سبب کاهش ارزش پول ملی و سپس ایجاد تورم می‌شود. زمانی‌که تورم در جامعه شکل گیرد، دارایی‌ها قیمت جدیدی ثبت می‌کنند، یعنی از شمش فولادی گرفته تا خودرو، مسکن و ... خود را با ارزش پول ملی تطبیق می‌دهند. درنتیجه بازار سرمایه و صعود آن متاثر از رشد نرخ ارز بود.

شریعتی با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا از دیگر محرک‌های رشد بازار سرمایه در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود بیان داشت: سال گذشته خوش‌بینی‌هایی در صنعت خودرو شکل گرفت و نگاه دولت این بود که خودرو باید مستقیم از کارخانه به مصرف‌کننده برسد که بهترین درگاه بورس کالاست. عرضه خودرو در بورس کالا نتیجه خوبی برای صنعت و بازار سرمایه به همراه داشت و سرمایه در گردش شرکت‌ها درحال تامین بود. متاسفانه خروج خودرو از بورس کالا ضربه بزرگی به روند صعودی بورس زد.

برنامه هفتم توسعه، ناجی بورس

طبق توضیحات این کارشناس بازار سرمایه، اخبار مختلف در ماه‌های اخیر آسیب جدی به بازار وارد ساخت ولی با تمامی این تفاسیر محرک‌هایی برای رشد بازار سرمایه در نیمه دوم سال جاری وجود دارد. شریعتی اظهار کرد: اخبار متعدد مانع روند صعودی بازار سرمایه در ماه‌های گذشته شد؛ برای‌نمونه خبر نرخ خوراک ابتدا سبب ریزش بازار شد و اکنون باوجود اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی، شاهد عدم شفافیت در این حوزه هستیم و هنوز جزئیات آن به درستی معلوم نیست. با این‌ حال احتمال صعود بورس باوجود اتفاقات بنیادین وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وجود عدم اعتماد به بازار سرمایه گفت: اکنون بازار پس از رشد چند روزه در شرایط رکودی به سر می‌برد که دلایل زیادی در این رابطه مطرح است. به اعتقاد بنده مهم‌ترین دلیل، عدم بازگشت اعتماد دیگر سرمایه‌گذاران به این بازار است و به اصطلاح پول بچه‌های بازار فقط در بازار وجود دارد. بازار در شرایط فعلی درصد کوچکی یعنی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد می‌کند سپس روند صعودی متوقف می‌شود و معاملات افت می‌کند. علت اصلی این موضوع نبود نگاه سرمایه‌گذاری جذاب از بیرون به بازار است.

شریعتی با اشاره به اینکه امکان تغییر روند بازار وجود دارد، ادامه داد: اکنون در رابطه با اصلاح ساختار مالی بانک‌ها، فروش دارایی‌های مازاد و تجدید ارزیابی دارایی‌ها زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد. تجدید ارزیابی شرکت‌ها محرک بسیار قوی برای رشد بازار سرمایه خواهد بود تاجایی‌ که بازار سرمایه می‌تواند دنیای متفاوتی را تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه برنامه هفتم توسعه را اصلی‌ترین محرک روند صعودی بازار در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ می‌داند. شریعتی در این رابطه توضیح داد: برنامه هفتم توسعه به عنوان یکی از محرک‌های قوی بورس متشکل از بندهایی است که نفع بازار سرمایه را به دنبال دارد. این برنامه در صورت عدم تغییر دستورالعمل نفت خام، در بازار پیشرو خواهد بود و من فکر می‌کنم نیمه دوم سال روزهای خوبی برای بازار سرمایه رقم خواهد خورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =