هومن عمیدی

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بحث لیدر محوری در بورس ایران بیشتر قابل مشاهده است. با این حال نباید سرنوشت بورس را به سبدهای مشخصی پیوند دهیم بلکه کلیت بازار از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند؛ به عبارتی مواقعی که پردغدغه‌ترین صنایع ما مورد اقبال قرار گیرد و ارزش سهام آن بالا رود؛ بدون شک بر کلیت بازار تاثیر می‌گذارد و سبب زدودن نگرانی‌های موجود می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، معاملات بازار سرمایه در اولین روز کاری هفته جاری با یک کندل مثبت آغاز شد. بازار سرمایه روز گذشته هم روند رو به رشدی را تجربه کرد و شاخص کل بورس با افزایش حدود شش هزار واحدی به دو میلیون و ۱۱۱ هزار واحد رسید. با این حال اهالی بازار سرمایه نسبت به آینده بازار و تداوم روزهای سبز تردید دارند. ابهامات موجود در مصوبه جدید نرخ خوراک و وضعیت خودروسازان سبب شده برخی از کارشناسان فراز و نشیب شدیدی را برای بازار سرمایه پیش‌بینی کنند. به اعتقاد این افراد بازار سرمایه لیدرمحور است و زمانی که سهام شرکت‌های لیدر مانند پتروشیمی و خودروسازی در بلاتکلیفی قرار گیرد؛ تاثیر منفی برای بورس و شاخص کل آن به همراه دارد. هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین در رابطه با این پرسش که آیا بازار سرمایه لیدر محور است بیان کرد: موضوع لیدر محوری در بازارهای سرمایه دنیا به ندرت وجود دارد. اگرچه اثر مثبت رشد یکسری سهام شرکت‌های مطرح در سطح جهان انعکاس خود را بر بازارهای سرمایه‌ می‌گذارد ولی بحث لیدر محوری در بورس ایران بیشتر قابل مشاهده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به این سوال که لیدرمحور بودن برای بازار مناسب است یا خیر اظهار کرد: لیدرمحوری در بازار سرمایه ما به نوعی یک اتفاق خوب به حساب می‌آید و شاهدیم بعضی روزها خساپا یا گروه خودرویی تبدیل به لیدر بازار سرمایه می‌شوند. ولی از آنجایی که گروه خودرو یکی از پردغدغه‌ترین گروه‌های بازار است، زمانی اثر روانی خود را بر مابقی بازار و سهام می‌گذارد که شرایط معامله آن‌ها مطلوب ‌شود.

وی ادامه داد: با این حال بنده معتقد نیستم که باید سرنوشت بورس را به سبدهای مشخصی پیوند دهیم بلکه کلیت بازار از یکدیگر تاثیر به ویژه تاثیر مثبت می‌پذیرند؛ برای مثال بررسی روند و سوابق قبلی بازار سرمایه نشان می‌دهد سهام پالایشگاهی‌ها بازار را به سقف و کف هل می‌دهند و بر دیگر سهام بازار تاثیر کوچکی داشته‌اند.

بعضی از کارشناسان بازار سرمایه مدعی‌اند اثر مثبت سهام شرکت‌های لیدر سبب رشد حبابی می‌شود. درمقابل ریزش شدید نتیجه قرمزپوش شدن لیدرهاست. عمیدی با اشاره به اینکه باید نوع نگرش به بازار سرمایه و لیدری محوری را تغییر داد، توضیح داد: درمجموع من فکر می‌کنم باید نگاه خود را به بازار تغییر داد؛ به‌عبارتی باید گفت مواقعی که پردغدغه‌ترین صنایع ما مورد اقبال قرار گیرد و ارزش سهام آن بالا رود؛ بدون شک بر کلیت بازار تاثیر می‌گذارد و سبب زدودن نگرانی‌های موجود می‌شود. از این‌رو بهتر است از این حیث به نقش سهام شرکت‌ها بر بازار نگاه کرد نه لیدر محوری.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =