• ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
  • کد خبر: 42687
  • readingTime: ۲ دقیقه
اوره

افزایش قیمت اوره در بازارهای داخلی چین باعث شد دولت چین از چندین تولیدکننده بزرگ این کشور بخواهد صادرات اوره را کاهش دهند و این مسئله با رشد شدید قیمت اوره از محدوده ۲۹۰ دلار به ازای هر تن تا ۴۵۲ دلار همراه بود. با این حال آیا قیمت اوره همچنان افزایش پیدا می‌کند؟

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت اوره به بالاترین عدد در طول ۸ ماه گذشته رسید. در نخستین روزهای ماه سپتامبر قیمت هر تن اوره از ۴۵۰ دلار عبور کرد. قیمت اوره از اوایل سال ۲۰۲۲ نزولی شد و از سطح بالای ۱۰۰۰ دلار به کمتر از ۳۰۰ دلار سقوط کرد. اوره در بازه زمانی حدود یک سال ۷۰ درصد از قیمت خود را از دست داد ولی از ماه می سال ۲۰۲۳ یک روند صعودی را آغاز کرد و از کانال کمتر از ۳۰۰ دلار شروع به پیش‌روی کرد. در آخرین روز هفته گذشته قیمت آتی اوره به بالاتر از ۴۵۰ دلار رسید.

گفته می‌شود ممنوعیت صادرات اوره چین اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت آن است. البته چینی‌ها صادرات اوره را به صورت رسمی متوقف نکرده‌اند بلکه به بعضی از تولیدکنندگان دستور داده‌اند تا با هدف کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی، صادرات اوره را متوقف کنند. افزایش قیمت اوره در بازار چین از دو ماه قبل آغاز شد. از طرفی افزایش نوسانات قیمت گاز نیز به افزایش قیمت اوره در بازارهای جهانی دامن زد.

اوره سقف ۸ ماهه را شکست

نمودار قیمتی اوره نشان می‌دهد روند نزولی اوره متوقف شده است و نرخ اوره در یک روند صعودی قرار دارد. اکنون با توجه به افزایش تقاضا و افزایش احتمالی قیمت گاز در آمریکا و اروپا در کنار ادامه محدودیت‌های چین شاید قیمت اوره در آینده‌ای نزدیک به محدوده ۵۵۰ دلار برسد. سال ۲۰۲۱ وقتی قیمت اوره از ۴۸۰ دلار به ازای هر تن بالاتر رفت، روند صعودی شدیدی تا محدوده قیمتی بالاتر از ۱۰۰۰ دلار را آغاز کرد ولی بیشتر تحلیلگران معتقدند شاید دستیابی به اهداف قیمتی بالاتر میسر نباشد به خصوص اینکه ذخایر بالا اوره در بزریل پاسخگوی بخش بزرگی از تقاضا خواهد بود.

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان اوره در سطح جهان است. ظرفیت تولید اوره در ایران بین ۵.۵ تا ۶ میلیون تن برای هر سال تخمین زده می‌شود و تولیدکنندگان از طرح‌های مختلفی برای افزایش ظرفیت تولید اوره تا ۶.۶ میلیون تن تا سال ۲۰۲۵ رونمایی کرده‌اند. اکنون کمتر ۷ درصد از تجارت اوره جهان متعلق به ایران است ولی پیش‌بینی شده این عدد تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۸ درصد می‌رسد. با این حال سهم چین از بازار جهانی اوره حدود ۲۹ درصد است. به همین دلیل محدودیت‌های روزهای گذشته در چین منجر به رشد شدید قیمت اوره شد. چینی‌ها در طول ماه گذشته تلاش زیادی برای کنترل تولید در زمینه محصولات فولادی و اوره انجام داده‌اند و هر دو منجر به رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =