• ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
  • کد خبر: 42477
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس کالا

در معاملات هفته‌ جاری بورس کالا قیمت آهن‌اسفنجی و گندله افزایش پیدا کرد ولی سطح تقاضا همچنان پایین‌ است. بورس کالا طی هفته‌های گذشته با اقدامات مختلفی مانند حذف سامانه بهین‌یاب برای خرید آهن اسفنجی در تلاش برای تحریک تقاضا بود ولی به نظر می‌رسد رکود حاکم بر بازار مانع از افزایش تعداد معاملات می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، معاملات هفته‌ جاری بورس کالا با افزایش قیمت آهن‌اسفنجی و گندله همراه بود، معاملات کنسانتره نیز بدون تغییر قیمت نسبت به هفته‌ گذشته انجام شد. این هفته حجم معاملات برای گندله و کنسانتره کمتر از ۵۰ درصد حجم عرضه بود ولی ۶۹ درصد از آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا معامله شد.

رشد قیمت شمش در طول هفته‌های گذشته با افزایش قیمت‌ها در بورس کالا همراه بود ولی حجم تقاضا همچنان نگران کننده‌ است، ضمن اینکه احتمال افزایش عرضه‌ها در نیمه دوم شهریورماه وجود دارد.

آهن اسفنجی

دومین معامله شهریورماه آهن اسفنجی در بورس کالا با افزایش قیمت حدود ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم همراه بود. قیمت هر کیلوگرم آهن اسفنجی در این معامله کمتر از ۱ درصد رشد کرد و به روند صعودی ۶ هفته گذشته ادامه داد. قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا از اول مردادماه بیش از ۶ درصد رشد کرده‌ است و این هفته به محدوده مهمی رسید. این هفته ۱۷۳ هزار تن آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه شد و در پایان ۶۹ درصد از حجم عرضه یعنی ۱۱۹ هزار تومان مورد معامله قر ار گرفت.

روند قیمتی آهن اسفنجی در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

هفته سبز بورس کالا با آهن اسفنجی و گندله

هفته گذشته قیمت هر تن آهن اسفنجی در هند برابر با ۳۷۷ دلار بود، با این حساب قیمت آهن اسفنجی در بازار هند همچنان نسبت به بورس کالا بیشتر است، اگرچه آهن اسفنجی در بنادر اروپا با قیمت پایین‌تری معامله می‌شود.

کنسانتره سنگ آهن

کنسانتره سنگ آهن دو ماه ابتدایی سال را با نوسانات شدیدی آغاز کرد و سپس در قیمت کیلویی ۳ هزار و ۶۲۵ تومان آرام گرفت تا اینکه اول مردادماه با کاهش قیمت به کانال کیلویی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و تا امروز درهمین کانال نوسانات کوچکی دارد. قیمت کنسانتره سنگ آهن هفته جاری نسبت به هفته گذشته تغییری نکرد و با قیمت کیلویی ۳ هزار و ۵۷۳ تومان معامله شد. این هفته کمتر از ۶۴۰ هزار تن کنسانتره در بورس کالا عرضه شد و کمتر از ۵۰ درصد از آن یعنی ۲۳۹ هزار تن از آنها معامله شد.

روند قیمتی کنسانتره در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

هفته سبز بورس کالا با آهن اسفنجی و گندله

آخرین قیمت سی‌اف‌آر کنسانتره در بنادر چین حدود ۱۲۵ دلار به ازای هر تن است.

گندله

قیمت گندله در دومین معامله شهریورماه با افزایش بیش از ۲.۳ درصدی همراه بود و از کیلویی ۴ هزار و ۵۴۹ تومان به کیلویی ۴ هزار و ۶۵۷ تومان رسید. قیمت گندله از اول مرداد ۵.۸ درصد افزایش یافته‌ است با این حال هفته گذشته کمتر از ۵۰ درصد گندله عرضه شده در بورس کالا معامله شد. در معاملات این هفته ۶۸۰ هزار تن گندله عرضه شد و ۳۲۰ هزار تن از آنها معامله شد.

روند قیمتی گندله در بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

هفته سبز بورس کالا با آهن اسفنجی و گندله

قیمت گندله کوره بلند وارداتی چین در هفته گذشته حدود ۱۴۰ دلار بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =