کارت قرمز

از کارت قرمز و زرد برای نظم دادن به بازی و کنترل فضای مسابقات استفاده می‌شود و جالب است بدانید ایده اولیه این کارت‌ها از رنگ‌های چراغ راهنمایی و رانندگی گرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاید VAR بزرگترین تغییر در فوتبال امروز باشد، اما در دهه ۷۰ بزرگترین تغییر را کارت قرمز به وجود آورد. اولین فوتبالیستی که در یک بازی انگلیسی کارت قرمز دریافت کرد دیوید واگستاف، وینگر بلکبرن روورز در سال ۱۹۷۶ بود. او دستور اخراج را در مسابقه دسته دو مقابل لیتون اورینت دریافت کرد و از آن به بعد اخراج به امری عادی و معمول تبدیل شد. بعد از ظهر همان روز، جرج بست افسانه‌ای به دلیل فحاشی به داور وقتی برای فولام مقابل ساوتهمپتون بازی می‌کرد، کارت قرمز دریافت کرد.

اما آیا می‌دانستید که ایده اولیه این کارت‌ها از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی الهام گرفته شده؟

لیگ فوتبال تصمیم گرفت سیستم کارت را پس از موفقیت در جام‌جهانی ۱۹۷۰ معرفی کند. و همه اینها به خاطر خوش‌فکری یک داور انگلیسی به نام «کن استون» بود. استون مسئول داوران جام جهانی ۱۹۶۶ بود و با میزبانی انگلیس نیاز به تغییر در سیستم بازی حس می‌شد.

کن استون
کن استون

در یک‌چهارم نهایی پر تنش بین انگلیس و آرژانتین بر سر اخراج آنتونیو راتین سردرگمی و تنش زیادی به وجود آمد. رودلف کرایتلین، داور آلمانی به دلیل آنچه که در آن زمان «خشونت زبانی» نامیده می‌شد، دستور ترک زمین را صادر کرد. اما راتین تمایلی به ترک زمین نداشت و کریتلین مجبور شد با زور او را بیرون کند.

استون در این لحظه گیج‌کننده به این فکر می‌کرد که چگونه با چنین مشکلی مقابله کند. و زمانی که پشت یک چراغ راهنمایی در خیابان کنزینگتون ایستاده بود، چنین ایده‌ای به ذهنش خطور کرد. در حالی که در ماشینش منتظر بود متوجه شد که رنگ زرد می‌تواند احتیاط و اخطار باشد و قرمز به معنای توقف است.

نبرد انگلیس و آرژانتین
نبرد انگلیس و آرژانتین

سیستم کارت در جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک آزمایش شد و به موفقیت زیادی دست یافت و بلافاصله پس از آن به لیگ‌های اروپایی معرفی شد. شش سال بعد نوبت به فوتبال انگلیس رسید که تغییرات را بپذیرد. بست و واگستاف هر دو به دلیل فحاشی در روز معرفی کارتها از بازی اخراج شدند.

جرج بست و دیو واگستاف
جرج بست و دیو واگستاف

اما در سال ۱۹۸۰ کارت قرمز لغو شد زیرا اتحادیه فوتبال انگلیس معتقد بود که استفاده از کارت مشکلاتی به وجود می‌آورد. شورای اتحادیه فوتبال با این تصمیم در سال ۱۹۸۱ موافقت کرد. دو کارت قرمز آخر به دیوید هاجسون و نیکی رید در دیدار منچسترسیتی و میدلزبورو نشان داده شد.

در سال ۱۹۸۷، هیئت بین‌المللی که نهاد قانون‌گذار بازی‌های بین‌المللی بود، اعلام کرد که کارت قرمز و زرد دوباره باید برای فصل ۱۹۸۷-۱۹۸۸ مورد استفاده قرار بگیرد. و در عرض چند هفته بعد از معرفی مجدد کارت‌ها، میک هارفورد از لوتون تاون اولین بازیکنی بود که در لیگ کارت قرمز دریافت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =