• ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
  • کد خبر: 42112
  • readingTime: ۲ دقیقه
گندله

حجم معاملات گندله سنگ‌آهن در بورس کالا طی سال ۱۴۰۲ مرز ۶ میلیون تن را رد کرد و ارزش معاملات آن به حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان رسید. با این حال سطح تقاضا برای گندله مطلوب نیست. در آخرین معاملات بورس کالا تنها نیمی از گندله عرضه شده، معامله شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، جهش قیمت جهانی گندله سنگ‌آهن منجر به افزایش قیمت آن در بورس کالا شد اگرچه قیمت گندله در بورس کالا کمتر از نرخ جهانی افزایش پیدا کرد. به گزارش متال بولتن هفته گذشته قیمت گندله وارداتی چین ۳.۷ درصد افزایش داشت در مقابل قیمت گندله در بورس کالا با افزایشی کمتر از ۰.۳ درصد از کیلویی ۴ هزار و ۵۳۷ تومان به ۴ هزار و ۵۵۰ تومان رسید.

قیمت گندله از اول مردادماه روند ریزشی را متوقف کرد و در چهار معامله پایانی بورس کالا قیمت صعودی شد. قیمت هر کیلوگرم گندله از ۷ مردادماه تا به ۴ شهریور ۳.۴ درصد افزایش یافته است. روند قیمتی گندله در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

معامله ۶ میلیون تن گندله در ۵ ماه

کاهش چشم‌گیر تقاضا در معاملات گندله به مشکل بزرگ عرضه‌کنندگان تبدیل شده است. هفته گذشته از ۸۴۵ هزار تن گندله عرضه شده دربورس کالا تنها ۴۴۵ هزار تن معامله شد. اگرچه تقریبا نیمی از گندله عرضه شده، معامله نشد ولی تقاضا نسبت به تیرماه افزایش یافته‌ است. زیرا در چهار ماه ابتدایی سال جاری تنها یک سوم گندله عرضه شده در بورس کالا معامله می‌شد.

کاهش تقاضا برای گندله در سال جاری همزمان با افزایش تولید آن اتفاق افتاد. شرکت‌های معدنی در طول ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۲ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۱۷۳ تن گندله سنگ آهن تولید کرده بودند و این عدد برای چهار ماه اول سال جاری به ۱۴ میلیون و ۶۰ هزار و ۹۷ تن رسید. امسال گل‌گهر با تولید ۳ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۴۴۷ تن بزرگترین تولیدکننده ایران در زمینه گندله سنگ آهن بود. با این حال سطح تقاضای داخلی برای گندله نسبت به عرضه آن رشد نکرد.

حجم معاملات گندله در بورس کالا طی سال جاری مرز ۶ میلیون تن را رد کرد و ارزش آن حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان است. ارزش معاملات گندله در بورس کالا طی مردادماه به کمتر از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سقوط کرده بود ولی خیلی سریع دوباره به این سطح بازگشت.

تقاضا برای گندله اگرچه وضعیت مطلوبی ندارد ولی نشانه‌هایی از بهبود تقاضا در معاملات بورس کالا قابل رویت است و در صورت تداوم این روند امکان رشد قیمت گندله تا کیلویی ۴ هزار و ۸۰۰ تومان در کوتاه مدت وجود دارد. با این حال تحولات بازارهای جهانی به خصوص جنگ روسیه و اوکراین به یکی از چالش‌های بازار گندله تبدیل شده‌است. در صورت پایان درگیری‌ها احتمال افزایش شدید عرضه گندله و کاهش قیمت جهانی آن وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =