• ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
  • کد خبر: 41841
  • readingTime: ۲ دقیقه
آهن اسفنجی

قیمت آهن اسفنجی در آخرین معامله مردادماه با افزایش ۱.۴ درصدی به کیلویی ۱۲ هزار و ۱۰۵ تومان رسید با این حال کاهش شدید تقاضا باعث شد تا بورس کالا اعلام کند مازاد عرضه آهن اسفنجی به صورت غیر بهین یاب با سقف ورود سفارش برای برای مشتریان امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بورس کالا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد خرید مازاد عرضه آهن اسفنجی به صورت غیربهین یاب انجام خواهد شد. به نظر می‌رسد این تصمیم پس از کاهش شدید تقاضا برای آهن اسفنجی اتخاذ شده است. در معاملات این هفته ۱۷۶ هزار تن آهن اسفنجی عرضه شد ولی تنها ۳۷ درصد این مقدار معادل ۶۵ هزار تن در قیمت پایه معامله شد.

روند تقاضا برای آهن اسفنجی در طول هفته‌های گذشته به شدت نزولی بود با این حال قیمت آهن اسفنجی در طول مردادماه تحت تاثیر رشد قیمت شمش، صعودی شد. در معامله این هفته آهن اسفنجی با افزایش ۱.۴ درصدی قیمت نسبت به هفته گذشته با متوسط قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۱۰۵ تومان معامله شد.

آهن اسفنجی با افزایش قیمت از بهین‌یاب جدا شد

قیمت آهن اسفنجی در طول مردادماه ۵.۴ درصد افزایش پیدا کرد و از کیلویی ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۱۰۵ تومان رشد داشت ولی این افزایش ناشی از رشد تقاضا نبود بلکه عرضه کنندگان قیمت‌های پایه را بالا می‌بردند. در سال جاری بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن آهن اسفنجی با ارزش حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در بورس کالا معامله شده‌ است. ۹۰ درصد عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا توسط شرکت‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، توسعه آهن و فولاد گل گهر، پارس فولاد سبزوار، فولاد غدیر نی ریز، صبا فولاد خلیج فارس و آهن و فولاد غدیر ایرانیان انجام شده‌است.

حجم معاملات آهن اسفنجی در فصل بهار پایین بود و به ندرت بالاتر از ۲ هزار میلیارد تومان ‌می‌رسید ولی در تابستان شرایط تغییر کرد تا ارزش معاملات آهن اسفنجی به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برسد. با این حال تقاضا برای آهن اسفنجی مطلوب نیست و بورس کالا برای حل این مشکل فروش مازاد عرضه آهن اسفنجی را به صورت غیر بهین یاب امکان پذیر کرد. در اطلاعیه ۲۸ مرداد اعلام شد با توجه به هماهنگی صورت گرفته با وزارت صمت خرید از مازاد عرضه آهن اسفنجی به صورت غیر بهین‌یاب با سقف ورود سفارش برای هر مشتری خواهد بود. فولاد خوزستان، پارس فولاد سبزوار، آهن و فولاد غدیر و صنعت فولاد شادگان عرضه کننده مازاد آهن اسفنجی هستند. هر مشتری میتواند سفارش خرید آهن اسفنجی از این عرضه کنندگان را ارسال کند ولی برای مثال سقف خرید آهن اسفنجی از فولاد خوزستان ۵۰۰ تن، پارس فولاد سبزوار ۳ هزار و ۵۰۰ تن، آهن و فولاد غدیر ۷ هزار و ۶۰۰ تن و صنعت فولاد شادگان نیز ۱۵ هزار تن خواهد بود.

کاهش تقاضا در بورس کالا تنها مشکل آهن اسفنجی نیست بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای کنسانتره سنگ آهن و گندله نیز در بورس کالا ضعیف است. بورس کالا در اقدامی چند هفته‌ قبل خرید کنسانتره را برای تمام کدهای بورسی آزاد کرد. نتیجه این تصمیم افزایش تقاضا در معاملات بعدی کنسانتره بود ولی همچنان میان تقاضا و عرضه کنسانتره شکاف بزرگی وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =