• ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
  • کد خبر: 41628
  • readingTime: ۱ دقیقه
برنج

محدودیت جدید هند برای صادرات برنج باعث شد تا قیمت جهانی برنج با ۲۰ درصد افزایش به بالاترین قیمت در طول ۱۵ سال گذشته برسد و دیگر صادرکنندگان برنج نیز به فکر افزایش قیمت محصولات خود باشند، ولی در بازار داخلی همچنان قیمت برنج نسبت به سال گذشته ثابت مانده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هند ماه گذشته صادرات برنج سفید غیرباسماتی را ممنوع کرد تا قیمت جهانی برنج با جهشی ۲۰ درصدی مواجه شود. محدودیت‌های هند در صادرات مواد غذایی نظیر شکر و برنج در سال جاری بازار موادغذایی را آشفته‌ کرده‌ است. براساس آمارها نزدیک به ۴۰ درصد از عرضه جهانی برنج توسط هند انجام می‌شد و در طول ماه‌های گذشته هندی‌ها بارها محدودیت‌های مختلفی بر صادرات برنج وضع کرده‌اند تا قیمت برنج به بالاترین میزان در طول ۱۵ سال گذشته برسد.

شوک کاهش عرضه برنج توسط هند باعث شد تا سایر صادرکنندگان برنج نیز به فکر افزایش قیمت باشند. رویترز در گزارشی در این‌باره نوشت واردکنندگان اندونزی و فیلیپین برنج معطر ویتنامی را با قیمت ۳۰ تا ۸۰ دلار بالاتر خریدند و همچنان به دنبال افزایش قیمت برنج هستند تا قیمت این مواد غذایی مهم در بازارهای جهانی روند صعودی داشته باشند ولی بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد موج افزایش قیمت جهانی برنج به بازار داخلی نرسیده‌ است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در طول تیرماه واردات برنج را با هدف حمایت از تولید داخل ممنوع اعلام کرد البته دولت‌مردان طی ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند تولید داخلی پاسخ‌گوی بخش بزرگی از نیاز داخل است و باید واردات برنج محدود شود. براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج از شالیزارهای شمال کشور برداشت شده‌ است در حالی‌ که نیاز برنج کشور سالانه ۴ میلیون تن تخمین زده می‌شود. اگرچه منابع مختلف نیاز برنج کشور را کمتر یا بیشتر از ۴ میلیون تن تخمین می‌زنند ولی در سال‌های گذشته واردات برنج سالانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود و در کنار تولید داخل نیاز بازار داخلی را تامین می‌کرد. با این حساب افزایش قیمت جهانی برنج دیر یا زود به ایران می رسد.

آخرین قیمت مصوب برنج وارداتی در ایران حداکثر کیلویی ۷۱ هزار تومان اعلام شده‌ است. ضمن‌ اینکه واردات برنج‌های تایلندی باعث شده تا کف قیمت برنج نیز در مواردی نزدیک به کیلویی ۲۰ هزار تومان برسد ولی برنج داخلی با قیمتی به مراتب بالاتر خرید و فروش می‌شود. براساس گزارش‌های میدانی هر کیلوگرم برنج لنجان با قیمتی کیلویی ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود، قیمت برنج عنبربو نیز کمتر از کیلویی ۹۰ هزار تومان است و برنج شمالی در انواع مختلف با قیمتی بین کیلویی ۸۵ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =